Komt Christchurch als verrassing?
Of is het een gevolg van het normaliseren van racisme?
20 maart 2019
Vorige week vermoordde Brentan Tarrant 50 mensen in twee moskeeën in Christchurch, Nieuw-Zeeland. Nog nooit werd er in dat land een gruweldaad van deze omvang gepleegd. De verbazing wereldwijd was dan ook groot. Tarrant is een ‘white supremacist’, iemand die het witte volk superieur vindt aan de rest van de wereldbevolking, een racist. Maar moeten we schrikken van zulke gewelddaad? Leven we in een wereld waarin de witte superioriteit én racisme als normaal bevonden wordt, en mensen als Tarrant bijgevolg geloven dat ze aan de goede kant van de geschiedenis staan? En wat is de invloed van de media daarbij?
Racisme structureert onze samenleving
Brentan Tarrant voelde zich gesterkt door een racistische samenleving met een giftige notie van mannelijkheid die gewelddadig is (zowel fysiek als mentaal) voor ons allemaal, stelt Anya Topolski op MO*. Dat betekent niet dat alle witte mensen racisten zijn, maar dat ze op een of andere manier wel een medeverantwoordelijkheid dragen, door een oog dicht te knijpen, door het te ontkennen, door de privileges die het met zich meebrengt, of door niet te luisteren. Topolski doet een aantal suggesties om racisme te bestrijden, en vooral, waarom we dat moeten doen.
Extreem rechts genormaliseerd
De media moeten voorzichtig zijn om racistische en fascistische ideeën te normaliseren met het argument van de vrije meningsuiting, zegt Tom Cochez op Apache. Het leidt er namelijk toe dat een neofascistisch clubje als Schild & Vrienden als gewone rechtse conservatieve jongerenvereniging wordt beschouwd en hun leider, Dries Van Langenhove, breed wordt opgevoerd als een soort BV. Maar ook dat taal en handelingen van veel politici naar extreemrechts opschuiven, hier, maar ook elders in de wereld. Wat uiteindelijk uitmondt in aanslagen zoals die in Churchchrist.
Getuigenis van een witte landgenoot is niet onschuldig
Het is zo ingeburgerd als witte saus bij bloemkool, de getuigenis van een of meerdere landgenoten bij gebeurtenissen als de aanslagen in Churchchrist. De betrokkenheid van een lezer zou vergroot worden als er een Belgische of Vlaamse (witte) invalshoek is bij een internationaal nieuwsverhaal, in dit geval een aanslag op biddende moslims. Maar dat is niet zo onschuldig meer als het op het eerste gezicht lijkt, poneert Anouk Torbeyns op Charlie, want het houdt subtiel in dat witte mensenlevens er meer toe doen dan gekleurde.
Artikels en discussiepunten
Simpelweg het feit dat ze worden gezien als groep in plaats van als personen is een bewijs van hun dehumanisering. Het is de basis voor zowel de instituties die onze sociale wereld structureren als voor onze psychische wereld – deze twee zijn altijd onderling verbonden. De beelden die we zien in de media, de mensen die we zien als onze leiders en rolmodellen, wat we leren op school, het wordt allemaal door ons allen geïnternaliseerd. Als een groep of een persoon, gereduceerd tot hun thuishoren in de groep, impliciet of expliciet als inferieur wordt gezien, als minder capabel, minder rationeel, minder respectabel – dan kunnen we spreken van ontmenselijking.
Doordat onze samenleving racistisch is, zijn we in staat geweest om de woorden van geracialiseerde personen te negeren, ontkennen en bagatelliseren. Het is namelijk veel makkelijker om degenen die ontmenselijkt zijn, te negeren, ontkennen en bagatelliseren.
Apache: Na Christchurch en voor Christchurch
Het Vlaams Blok werd in 2004 door een rechtbank veroordeeld voor racisme, maar dat werd door het argument ‘vrijheid van meningsuiting’ van tafel geveegd. De partij veranderde van naam (Vlaams Belang), werd aanvaard, maar ook haar gedachtegoed werd vrijgemaakt.
Vind jij dat ‘vrijheid van meningsuiting’ racisme moet tolereren? Moet m.a.w. alles kunnen gezegd worden tegen mensen met een donkere huidskleur, een andere religie, een andere seksuele geaardheid?
Tom Cochez van Apache zegt dat door het normaliseren van extreemrechts denken leden van Schild&Vrienden, en hun leider Dries Van Langenhove kunnen deelnemen aan de politiek, maar ook dat verkozen politici (overal ter wereld) steeds meer overhellen naar extreemrechts. Kort door de bocht: Brentan Tarrant en andere witte supremacisten worden geruggensteund door zulke praat. Het heeft dus heel ernstige gevolgen.
Handel jij actief tegen racisme? Thuis, op school, met vrienden? Zou je het meer doen met wat je nu weet?
Charlie: “Er wordt ons subtiel geleerd dat witte mensenlevens in se er meer toe doen”
Ben je het eens met Anouk Torbeyns dat de media veelal door een witte bril kijken? Heb je zelf misschien voorbeelden die dat bevestigen, of ontkennen?