Aan de slag met Nieuws in de Klas
Zin om met je klas rond nieuws- en informatiegeletterdheid te werken? Ga aan de slag met het aanbod van Nieuws in de Klas.
Wat houdt het in?
- Drie weken lang een nieuwspakket in de klas: papieren kranten of magazines gedurende 5 dagen en drie weken lang digitale toegang tot alle nieuwsbronnen. Wat je precies ontvangt, hangt af van de leeftijdscategorie van jouw klas.
- het hele jaar door online themadossiers van Media.21
- het hele jaar door beeldmateriaal via Het Archief voor Onderwijs met o.a. KLAAR van VRT en andere nieuwsitems.
- lesmateriaal
Wat moet je doen?
Reserveer tijdens het schooljaar verschillende momenten om te werken rond nieuws- en informatiegeletterdheid. Met het aanbod van Nieuws in de Klas kan je op elk moment gedurende het hele schooljaar aan de slag in de klas. Heel wat materiaal is online beschikbaar. Gratis en voor niets.
Wil je met papieren kranten of magazines aan de slag? Meld je aan op de website en bestel je pakket. Op zoek naar je besteloverzicht? Rechts bovenaan de website onder het mannetje kan je jouw besteloverzicht terugvinden. Let op: je moet wel aangemeld zijn.
Tips van collega’s
- Geef een korte introductie tot het Vlaamse nieuwslandschap.
- Gebruik de verschillende nieuwsmedia steeds als uitgangspunt bij het maken van de opdrachten.
- Laat de leerlingen tijdens het uitwerken van de opdrachten met verschillende nieuwstitels werken. Zo leren leerlingen verschillende nieuwsmedia kennen, wat ontzettend leerrijk is.
- Beperk je lessen zeker niet tot de papieren kranten en magazines: laat je leerlingen ook kennismaken met de digitale nieuwstitels, de online themadossiers en beeldfragmenten via Het Archief voor Onderwijs.
- Stel het lessenpakket op in samenspraak met je leerlingen.
- Laat leerlingen grasduinen en lezen in de kranten en magazines. Als leerlingen dit spontaan en met plezier doen, is het project al ‘geslaagd’ nog voor ze een oefening hebben gemaakt.
- Met de online lessendatabank kies je zelf welke opdrachten het meest geschikt zijn voor je leerlingen of differentieer je makkelijker binnen dezelfde klasgroep. In samenwerking met collega’s van de vakgroep leg je eventueel zelf een meerjarentraject vast. De actualiteit kan bij de keuze van opdrachten uiteraard ook richtinggevend zijn.
- Geef de kranten en magazines bij voorkeur na de les mee met je leerlingen, ook op dagen waarop je de kranten niet zou gebruiken. Dat komt het lezen bij jongeren alleen maar ten goede. Wie weet zijn er thuis nog wel een paar mensen die zo de krant ontdekken?