Haat op het internet

De slopende gevolgen van trollen en bashers

13 maart 2019

Een iet of wat bekende kop met een Twitter- of Instagramaccount kan er ongetwijfeld over meespreken: de haatdragende, beledigende en/of meest ranzige commentaren op posts en foto’s die zich met de snelheid van het licht vermenigvuldigen naarmate erop gereageerd wordt. De impact op de eigenaar(es) van het account is vaak ingrijpend en slopend, maar kan de trol in kwestie worst wezen. Beroemdheden zijn gemakkelijke prooien, maar vrouwen en gekleurde mensen, en zeker gekleurde vrouwen, vormen eveneens een geliefd doelwit van trollen en bashers. 

 

Bashing vernietigt elk gevoel van veiligheid

Gaëlle Ouvrein, doctoraatsonderzoeker aan de UA, deed onderzoek naar celebrity bashing, het online bedreigen en beschimpen van bekende figuren. Ouvrein zegt op Charlie dat commentaar geven op beroemdheden van alle tijden is, maar waar het zich vroeger beperkte tot de toog, en verdween wanneer het gespreksonderwerp veranderde, lopen de sociale media keer op keer vol met duizenden scheldtirades, denigrerende commentaren en bedreigingen. Ondanks de vermeende machtspositie van de celebrity, voelt die zich machteloos, want het vernietigt elk gevoel van veiligheid. 

© Kato Trappers 

 

Doelbewust opzoeken om keteltje zuur uit te kappen

Haatdragende commentaar geven in een commentaarsectie is een ding, maar trollen gaan doelbewust op zoek naar hun slachtoffers om hun keteltje zuur uit te kappen. Charlie had een uitgebreide lijst met BV’s die met online bashing te maken hebben, maar niet iedereen was, om uiteenlopende redenen, bereid om te spreken. Linde Merkpoel, Hilde Van Mieghem en Anuna De Wever doen wel hun verhaal. 

© Kato Trappers 

 

Anoniem profiel

Het grote kenmerk van internettrollen is de anonimiteit, zegt (alweer) Gaëlle Ouvrein aan StampMedia. Ze hebben een valse profielfoto en een schuilnaam zodat niemand hen kan traceren en ze ongestraft de sociale regels kunnen overtreden. Bovendien hebben ze niet door hoe kwetsend hun berichten kunnen zijn, omdat ze hun slachtoffers ook helemaal niet kennen en er geen rechtstreeks contact mee hebben. 

(CC0 1.0) iPredator Construct by Michael Nuccitelli, Psy.D.

 

Artikels en discussiepunten

Charlie: Ook Belgische beroemdheden worden steeds vaker online gebasht

Waarom vindt Gaëlle Ouvrein celebrity bashing zo problematisch?
Mensen hebben altijd een fascinatie gehad voor beroemdheden en roddelden over hen. Maar voordien was dit enkele keren thuis, nu kan je niet meer online komen zonder ermee overspoeld te worden. Het is meer dan een keer slechte commentaar krijgen. Het gaat om het keer op keer vollopen van je sociale media met duizenden scheldtirades, denigrerende commentaren en bedreigingen.
In zekere zin valt het te vergelijken met cyberpesten. Het gebeurt op grote schaal, constant en altijd met dezelfde slachtoffers. BV’s lijken in een machtige positie te staan dankzij hun succes, maar online is dat lang niet altijd zo. Ze voelen zich vaak machteloos tegenover zo’n groot publiek dat hen aanvalt.
Ook al blijft het vaak bij enkel dreigen met geweld, verkrachting of zelfs de dood, het vernietigt elk gevoel van veiligheid van het slachtoffer, of het nu een celebrity is of niet.
Uiteraard zijn niet alleen celebrity’s slachtoffer van online bashing, het kan iedereen overkomen. Maar toch zijn bepaalde mensen meer een doelwit dan anderen. Weet je wie?
Een onderzoek uit 2016 toonde dat niet-witte studenten vaker online gepest worden dan witte studenten. Een rapport van The Guardian toonde dat vrouwelijke journalisten gemiddeld heel wat meer bagger over zich heen krijgen in de commentaren dan hun mannelijke collega’s. Een onderzoek uit 2006 toonde hoe fictieve chatgebruikers met een vrouwelijke naam 25 keer meer kwaadaardige berichten kregen dan de accounts met een mannelijke naam.
Sociale media platformen zijn ook behoorlijk traag om de problematiek aan te pakken. Amnesty International veroordeelde Twitter recent als een ‘online plek waar vrouwenrechten geschonden worden’. Het rapport bevestigde ook opnieuw dat vrouwen met een andere etnische achtergrond 34 procent meer kans hebben om slachtoffer te worden dan witte vrouwen. Zwarte vrouwen lopen 84 procent meer kans.
Ouvrein zegt over een mediarel in het VK, en het bijkomende online bashen, dat de roddelbladen daar een grote verantwoordelijkheid dragen. Denk je dat dat hier in België ook zo is? Dat traditionele media een rol spelen in het online bashen? Of dat er prominente figuren internettrollen aansporen? 

Charlie: “Veel mensen beseffen niet dat die haat iets is wat mensen kapot maakt”

‘Hoge bomen vangen veel wind’, zegt Linde Merckpoel. Betekent dat dat BV’s, of mensen die min of meer in de belangstelling staan, er maar tegen moeten kunnen dat trollen hun haat spuien? Of kun je begrijpen dat BV’s niet willen getuigen omdat ze bang zijn? 


‘Je boodschap op een beleefde en respectvolle manier verpakken, is de basis’, zegt ze nog. Doen jullie dat? ‘Die haat is iets wat mensen kapot maakt’, zeg Anuna De Wever. Houden jullie rekening met de gevoelens van anderen, ook al ken je ze niet? Of gebeurt het dat jullie ook wel eens minder beleefd zijn op het internet?


Moet de overheid, de politiek ingrijpen en de mensen sensibiliseren? Of klopt het wat Hilde Van Mieghem zegt dat bepaalde politici zelf boter op het hoofd hebben?


StampMedia: De rol van de internettrol: “Laat je de mond niet snoeren door marginalen”

“Trolling is een veelgebruikte techniek bij jongeren om populairder te worden in de klas. Vaak werkt die techniek nog ook”, zegt Gaëlle Ouvrein. Jullie zijn ervaringsdeskundigen. Is dat zo?


Hicham El Mzairh, SP.A-medewerker en expert in sociale media, vindt dat de juridische middelen die er bestaan om haatreacties tegen te gaan nog te weinig worden gebruikt. Waarom?
“We zijn het gewend geworden dat mensen racistische opmerkingen of bedreigingen op sociale media posten, terwijl dat allesbehalve normaal is. Het is een misdrijf waar we tegenin moeten gaan.”

Frederic, een twitteraar die geen blad voor de mond neemt, verklaart zijn gedrag. “Een beetje stoken is leuk. Ik zie het simpelweg als een vorm van tijdverdrijf. Wat moet ik anders doen?” Het is een verklaring die wel meer naar voren komt, dat trollen uit verveling doen wat ze doen. Volstaat dat als verklaring?


StampMedia geeft enkele tips om om te gaan met trollen. Heb je er zelf nog? 



Op rekto:verso staat een stuk over hoe Twitter leeft van ergernis omdat het die kan inruilen voor reclame-inkomsten. Goed voor de aandeelhouders. 



Hier vind je het opdrachtenblad als Word-document en als PDF-bestand. 

Hier vind je meer informatie over Media.21



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.