Seksueel misbruik

Zowel muziekindustrie als Kerk worstelen ermee

27 februari 2019

R&B-icoon R. Kelly zit in de gevangenis op beschuldigingen van seksueel misbruik. Dergelijke beschuldigingen aan het adres van Kelly doken de laatste twintig jaar op met de regelmaat van de klok. Maar in tegenstelling tot de filmindustrie trekt de muziekindustrie er zich blijkbaar weinig van aan. Ook de Kerk kent al jaren vele gevallen van seksueel misbruik, en worstelt, getuige de afgelopen conferentie in Vaticaanstad, met verantwoordelijkheid, verantwoording en transparantie.

 

Vrouwenhaat ingebed in DNA popmuziek

R. Kelly mag dan nu wel achter de tralies zitten, hoe is het mogelijk dat zijn platenfirma hem nooit geconfronteerd heeft met de feiten? rekto:verso zoekt dat uit, en ziet een rode draad van hiphop naar alternatief tot pure rock: het iconisch symbool van de mannelijkheid die vooral houdt van seks, drugs en rock-‘n-roll brengt veel geld op. Vrouwenhaat is vanouds ingebed in het DNA van de populaire muziek. Seksueel misbruik gedogen wordt dan vanzelf het verlengde van een aloude personencultus.

 

Kesha (CC BY-SA 2.0) Eva Rinaldi
 
 

Documentaire doet R. Kelly de das om

Nieuw zijn de aantijgingen van seksueel misbruik – vaak op minderjarigen – van R. Kelly niet, zegt newsmonkey. Ze gaan al meer dan twintig jaar mee. Tot de documentaire ‘Surviving R. Kelly’ uitkwam, en zelfs de muziekindustrie niet langer kon zwijgen. Als Kelly veroordeeld wordt, kan hij voor zeventig jaar het gevang indraaien. 

 

(CC BY 2.0) Twitter Trends 2019

 

Blijft de Kerk zwijgen?

De Bescherming van Minderjarigen in de Kerk, zo heette de conferentie in Vaticaanstad voluit. Met als onderschrift: Verantwoordelijkheid, Verantwoording en Transparantie. De voorzitters van alle bischoppenconferenties ter wereld kwamen samen om duidelijkheid te scheppen over hoe de Kerk moet omgaan met seksueel misbruik, en vooral: wat met daders en slachtoffers? Volgens Doorbraak waren de slachtoffers in ieder geval teleurgesteld, maar heeft het Vaticaan wel een kleine, noodzakelijke stap gezet. 

 

St. Pietersplein (CC BY-SA 2.0) Diego Cambiaso

 

Artikels en discussiepunten

rekto:verso: Is muziek immuun voor #metoo?

Dit artikel werd aanvankelijk gepubliceerd in de zomer van 2018, dus voordat R. Kelly in de gevangenis zat. Het werd naar aanleiding van dat feit opnieuw geplaatst.


Kennen jullie XXXtentacion, Kodak Black en 6ix9ine? En zo ja, zijn jullie op de hoogte van wat ze op hun kerfstok hebben? En als dat zo is, heeft dat dan invloed op hoe jullie ernaar luisteren? Of luister je er net daarom niet naar? Kun, mag, of moet je m.a.w. een artiest beoordelen op het privéleven, of kun, mag, of moet je de kunst voor zich laten spreken? 


Wat is, volgens het artikel, een reden waarom de muziekindustrie de daden van mensen als R. Kelly genegeerd heeft? 
Toen in de jaren 1950 de Amerikaanse muziekindustrie het levenslicht zag, begreep ze meteen dat er met dat rocksymbool veel geld te verdienen viel, zeker door het enorme potentieel van het televisiebeeld. Samen met de viriele en tegendraadse rockster werd de (vrouwelijke) groupie geboren. Zij kon enkel bestaan bij gratie van zijn hypnotiserende aantrekkingskracht. Dankbaar gebruikte de industrie die gillende groupies als bijkomende barometer voor de populariteit van artiesten.
Nog meer dan de filmindustrie teert de muziekwereld dus op mannelijke archetypes: van rappers die opscheppen over hun body count tot rockzangers die hun buitensporige reactie op onbeantwoorde liefde in teksten gieten. Vrouwenhaat is vanouds ingebed in het DNA van de populaire muziek. Seksueel misbruik gedogen wordt dan vanzelf het verlengde van een aloude personencultus.
Vrouwen waren, zeker in 2017, zwaar ondervertegenwoordigd in de muziekindustrie. Maar sinds 2009 ontwikkelt er zich in New York een ondergrondse tegenbeweging. Welke?
In het moderne New Yorkse clubleven zijn de GHE20G0TH1K-nachten vanaf dag één uitgegroeid tot een referentie. Dat is te danken aan de visie van DJ Venus X, oprichter van het concept, en de steun van de lokale LGBT-gemeenschap. De charme van GHE20G0TH1K (uitgesproken als ‘getto gothic’) is dat er onmogelijk een etiket op te kleven valt. De feestjes hebben de allure van een rave en brengen de meest onwaarschijnlijke genres en subculturen samen. In een interview met het MoMA vertelt Venus X dat haar playlist voor het eerste feest een mengeling was van goth rock, sombere rapmuziek en industrial.
Venus X lanceerde het idee in 2009 met haar goede vriend Shayne Oliver, ontwerper van het merk Hood by Air. Bijzonder aan GHE20G0TH1K is dat het feestconcept een opstapje betekende voor een reeks artiesten bevriend met Venus X en Shayne Oliver, zoals bijvoorbeeld Mykki Blanco, die patriarchale ideeën over seksualiteit en gender verwerpen. Ondertussen is het initiatief uitgegroeid tot een muzieklabel, kledingwinkel en kunstproject.
Ook in België en Nederland beweegt er wat, zoals met Girls go BOOM, en internationaal is er shesaid.so, initiatieven die op heel wat bijval kunnen rekenen. Waarom? 
De krachten bundelen – zo bewees ook de #metoo-beweging – blijkt een van de meest efficiënte strategieën tegen mannelijk machtsmisbruik, maar ook structurele oplossingen aanwenden om de industrie toegankelijker en veiliger te maken voor vrouwen is cruciaal.
Het artikel geeft een antwoord op de eerste vraag: je moet geen muziek van zulke artiesten kopen. Waarom niet? 
De keuze om wel of niet naar een bepaalde artiest te luisteren blijft dan wel een persoonlijke aangelegenheid, maar de heersende vrouwonvriendelijke cultuur daagt ons alleszins uit onze perceptie van sommige artiesten en de industrie in het algemeen bij te stellen. Want door R. Kelly te streamen of zijn album te kopen, draag je als luisteraar rechtstreeks bij aan zijn inkomen en aan de normalisering van seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Als de daden van mannen als Kevin Spacey, Harvey Weinstein en de komiek Louis C.K. gevolgen hebben voor hun carrière, moet hetzelfde mogelijk zijn voor dubieuze muziekartiesten als R. Kelly, XXXtentacion, Kodak Black, 6ix9ine, Jesse Lacey of Dr. Luke. De mensonterende daden van oude en nieuwe muziekartiesten mogen niet langer verdoezeld worden achter een rookgordijn van rebellie.

newsmonkey: R. Kelly kan zijn borgsom niet betalen en blijft nog een nacht in de cel

Waarom was de release van de docu Surviving R. Kelly zo belangrijk?
Na de release van de documentaire, riep de Amerikaanse advocate Kim Foxx mogelijke slachtoffers op om met de politie te gaan praten. En dat hebben ze gedaan. R. Kelly werd tien keer beschuldigd van seksueel misbruik door vier verschillende vrouwen. Drie van hen waren minderjarig op het moment van de feiten. Vroegere aanklachten heeft hij altijd formeel ontkend, maar nu gaf de zanger zichzelf aan bij de politie.
En heeft de muziekindustrie nu wel gereageerd?
Ja hoor. Door alle beschuldigingen heeft zijn platenlabel hem ook laten vallen en verwijderden verschillende artiesten (zoals Chance The Rapper en Lady Gaga) hun samenwerkingen met Kelly van streamingdiensten.
Spotify besliste vorig jaar al om R. Kelly niet meer in zijn afspeellijsten te promoten.

Doorbraak.be: Heeft de Vaticaanse heuvel een muis gebaard?

Waarom zijn de slachtoffers van seksueel misbruik door de Kerk (én Pieter Bauwens, de auteur van het stuk) teleurgesteld in de uitkomst van de conferentie?
Er kwam een aankondiging van een ‘een taskforce’ voor bisdommen waar de aanpak van misbruik van minderjarigen door geestelijken, moeizaam verloopt. Daarnaast komt er een handboek voor bisschoppen plus een Motu Proprio. Dat is een nieuw pauselijk document met nieuwe richtlijnen over de omgang met misbruik voor het Vaticaan zelf. Maar wat er precies in het handboek of in het document zal staan, dat kwamen we niet te weten. Alsof al die maatregelen niet al lang bestaan. Dat handboek had al klaar moeten liggen.
Verder is het niet te begrijpen dat iemand die een kind misbruikt ooit priester kan zijn en blijven. Daarover is geen discussie mogelijk. Het is godgeklaagd dat daar een top in het Vaticaan voor nodig zou zijn. Lezen die heren wel eens de evangelies?
Waarom vindt Bauwens deze top ongezien?
De top was dus een operatie bewustwording om iedereen in die wereldkerk op één lijn te krijgen. De top zelf was dan ook ongezien, in de geschiedenis van de kerk was er nog nooit eerder een vergadering van de voorzitters van de bisschoppenconferenties. Getuigenissen van slachtoffers, ook vrouwen en ook uit Afrika, moesten de deelnemers aan de top bij de les houden. Dat lijkt het effect niet gemist te hebben. Er is geen interview met een deelnemer te vinden waarin niet gezegd wordt dat iedereen zich nu bewust is van het probleem. De voorzitters moeten nu hun plaatselijke bisschoppenconferenties overtuigen en de ‘best practices’ vanop de Vaticaanse vergadering doorgeven.
Zal de Kerk komaf maken met de zwijgcultuur? En is dat wel de juiste vraag die gesteld moet worden? Welke vragen zouden dan wel gesteld moeten worden?
Misschien zit de malaise veel dieper. Is er geen structureel probleem in de kerk? Is het probleem van het toedekken van seksueel misbruik niet dat priesters enkel door priesters beoordeeld worden? Dat er nog altijd een kloof gaapt tussen gewijden en niet-gewijden? Dat verantwoordelijke functies in de Curie en in de Kerk nog altijd enkel door priesters kunnen worden uitgeoefend? Met die klerikale structuur komaf maken, dat zou pas echt wereldnieuws zijn.

Ook in de modewereld, en meer bepaald in de landen waar kledij geproduceerd wordt, vaak door arme vrouwen, heerst seksueel misbruik, seksuele intimidatie, en grensoverschrijdend gedrag. DeWereldMorgen bracht er dit stuk over. 

Vrouwenvertegenwoordiging in de reclame is abominabel. En de manier waarop vrouwen worden voorgesteld in de reclame, is dat zeker. Daarom ontwikkelde de Unie van de Belgische adverteerders een charter om werk te maken van diversiteit en inclusie in de reclame. Want stereotiepe reclame werkt niet meer. Dat kun je lezen op Charliemag



Hier vind je het opdrachtenblad als Word-document en als PDF-bestand. 

Hier vind je meer informatie over Media.21



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.