Terug op school
Een mensenrecht, een feest voor velen, een nachtmerrie voor anderen
04 september 2019
*** (De verklaring voor de sterretjes vind je hier.)
Het schooljaar loopt intussen op volle toeren. Dat stemt iedereen vrolijk. Of toch niet? Want wat gebeurt er zoal op school? In dit themadossier geven we drie getuigenissen. De ene is een bron van vreugde, de ander een triest verhaal. Tot slot is er de getuigenis van een ex-leerlinge die benadrukt hoe belangrijk het onderwijs is, en dan vooral voor meisjes.
Omdat wij graag weten wat jullie denken over de themadossiers, zodat we waar nodig kunnen aanpassen en verbeteren, vragen we jullie om dit beoordelingsformulier in te vullen. Alvast hartelijk dank!
OKAN: geslaagde diversiteit. Integratie werkt.
Lies is klassenleraar van een OKAN-klas (Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers). Op MO* vertelt ze over haar leerlingen. Hoe ze allemaal een rugzak met zich meedragen, vaak gevuld met oorlog, armoede, geweld, politieke of economische instabiliteit. En hoe die rugzak soms spanningen en conflicten met zich meebrengt, maar ook hoe je die spanningen kunt ontmijnen door te zoeken naar wat ze delen. ‘Diversiteit is op zich niet problematisch’, zegt Lies.
Een vrouwelijke leerkracht in een mannenbastion: seksisme en intimidatie
Hoe anders is de ervaring van Jana. Dat we in 2019 op bepaalde vlakken nog steeds in een dominante mannenwereld leven, waar respect voor een vrouw onbestaande is, blijkt uit haar ontstellende getuigenis op Charliemag. Over het flashen van penissen en het betasten van lichamen door leerlingen, over het negeren van regels, tot het werken met twee maten en gewichten van de directie, en onverbloemd racisme. Als beginnende, onbenoemde leerkracht heb je weinig werkzekerheid en word je aangemaand om te zwijgen.
Onderwijs zonder segregatie en met ambitie
Als klein meisje in Burkina Fasso had Assita Kanko het voorrecht om op vijfjarige leeftijd naar school te kunnen gaan. Dat vertelt ze op Doorbraak. Haar vriendinnetje Kouka kon ook naar school. Maar niet zo lang. Ze werd uitgehuwelijkt, wat meteen het einde van haar schoolloopbaan betekende. Nochtans, zo zegt Kanko, is het zo belangrijk dat meisjes naar school kunnen gaan. Voor zichzelf, zodat ze later onafhankelijk kunnen worden. Maar ook omdat opgeleide vrouwen minder kinderen krijgen. In Afrika is overbevolking geen te verwaarlozen probleem. Bovendien is het een belangrijke oorzaak van de klimaatopwarming.
Artikels en discussiepunten
Charliemag richt zich vooral, maar niet uitsluitend op vrouwen. Charliemag wil realistische rolmodellen naar voor schuiven en inzicht geven in hedendaagse onderwerpen, waar een vrouwelijke leerkracht in een door mannen gedomineerde school deel van uitmaakt.
Assita Kanko is een Brusselse politica die lid is van de N-VA. Vermits Doorbraak vanuit een Vlaams-nationaal perspectief werkt, past haar bijdrage binnen de aanpak van het webmagazine. In haar tekst, wat een Vrije Tribune is, weerklinkt de echo van de partij waar ze deel van uitmaakt, maar ook dat past binnen de lijnen van Doorbraak: het biedt een mening die niet noodzakelijk de hunne is.
Zo ja, wat doe je dan? Meld je dat? En als je dat doet, word je dan ernstig genomen?
Als zoveel mogelijk mensen emanciperen, hebben ze een grotere impact op de wereld. Zij kunnen mee beslissen, ook over hun eigen intimiteit. Dankzij een onderwijs zonder segregatie en met ambitie. Waar leerkrachten gerespecteerd en gesteund worden.