Terug op school

Een mensenrecht, een feest voor velen, een nachtmerrie voor anderen

04 september 2019

Het schooljaar loopt intussen op volle toeren. Dat stemt iedereen vrolijk. Of toch niet? Want wat gebeurt er zoal op school? In dit themadossier geven we drie getuigenissen. De ene is een bron van vreugde, de ander een triest verhaal. Tot slot is er de getuigenis van een ex-leerlinge die benadrukt hoe belangrijk het onderwijs is, en dan vooral voor meisjes. 

Omdat wij graag weten wat jullie denken over de themadossiers, zodat we waar nodig kunnen aanpassen en verbeteren, vragen we jullie om dit beoordelingsformulier in te vullen. Alvast hartelijk dank!

 

OKAN: geslaagde diversiteit. Integratie werkt.

Lies is klassenleraar van een OKAN-klas (Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers). Op MO* vertelt ze over haar leerlingen. Hoe ze allemaal een rugzak met zich meedragen, vaak gevuld met oorlog, armoede, geweld, politieke of economische instabiliteit. En hoe die rugzak soms spanningen en conflicten met zich meebrengt, maar ook hoe je die spanningen kunt ontmijnen door te zoeken naar wat ze delen. ‘Diversiteit is op zich niet problematisch’, zegt Lies.

 

Een vrouwelijke leerkracht in een mannenbastion: seksisme en intimidatie

Hoe anders is de ervaring van Jana. Dat we in 2019 op bepaalde vlakken nog steeds in een dominante mannenwereld leven, waar respect voor een vrouw onbestaande is, blijkt uit haar ontstellende getuigenis op Charliemag. Over het flashen van penissen en het betasten van lichamen door leerlingen, over het negeren van regels, tot het werken met twee maten en gewichten van de directie, en onverbloemd racisme. Als beginnende, onbenoemde leerkracht heb je weinig werkzekerheid en word je aangemaand om te zwijgen.

CC0 1.0

 

Onderwijs zonder segregatie en met ambitie

Als klein meisje in Burkina Fasso had Assita Kanko het voorrecht om op vijfjarige leeftijd naar school te kunnen gaan. Dat vertelt ze op Doorbraak. Haar vriendinnetje Kouka kon ook naar school. Maar niet zo lang. Ze werd uitgehuwelijkt, wat meteen het einde van haar schoolloopbaan betekende. Nochtans, zo zegt Kanko, is het zo belangrijk dat meisjes naar school kunnen gaan. Voor zichzelf, zodat ze later onafhankelijk kunnen worden. Maar ook omdat opgeleide vrouwen minder kinderen krijgen. In Afrika is overbevolking geen te verwaarlozen probleem. Bovendien is het een belangrijke oorzaak van de klimaatopwarming

(CC BY 2.0) DFID-UK

 

Artikels en discussiepunten

De verschillende media die de artikels bezorgen voor deze themadossiers hebben elk hun eigen kijk op het nieuws, hun eigen manier van aanpakken, hun eigen ideologie. Kun je die verschillen opmerken na het lezen van bovenstaande artikels? 
Het artikel van MO* is geschreven door een juf die lesgeeft in een OKAN-klas. Dat betekent dat haar leerlingen om een of andere reden hun eigen land zijn ontvlucht, dat ze gemigreerd zijn. Dat stemt overeen met een van de basisprincipes van MO*, namelijk het informeren over de snel veranderende wereld, waar migratie, ook in eigen land, deel van uitmaakt. 
Charliemag richt zich vooral, maar niet uitsluitend op vrouwen. Charliemag wil realistische rolmodellen naar voor schuiven en inzicht geven in hedendaagse onderwerpen, waar een vrouwelijke leerkracht in een door mannen gedomineerde school deel van uitmaakt. 
Assita Kanko is een Brusselse politica die lid is van de N-VA. Vermits Doorbraak vanuit een Vlaams-nationaal perspectief werkt, past haar bijdrage binnen de aanpak van het webmagazine. In haar tekst, wat een Vrije Tribune is, weerklinkt de echo van de partij waar ze deel van uitmaakt, maar ook dat past binnen de lijnen van Doorbraak: het biedt een mening die niet noodzakelijk de hunne is. 
 
MO*: Leerlingen kunnen vaak niet praten over het geweld van hun verleden. Ze hebben er de taal niet voor
 
Julie zegt dat conflicten in de klas of op de speelplaats doorgaans heel banale aanleidingen hebben. Herken je dat van in je eigen klas, of school?
En wat denk je ervan om een conflict op te lossen door naar elkaar te luisteren, op zoek te gaan naar dingen die je gemeenschappelijk hebt, eerder dan de verschillen uit te vergroten? 
Diversiteit is niet problematisch en integratie werkt, zegt Julie. Ben je het daarmee eens? Waarom (niet)?
 
Charliemag: “Een leerling flashte zijn penis aan mijn collega’s. Hij werd er niet voor geschorst”
 
Aan de jongens: maken jullie een onderscheid tussen vrouwelijke en mannelijke leerkrachten? Waarom (niet)?
Aan de meisjes: worden jullie soms geconfronteerd met onbehoorlijke jongens, met seksuele intimidatie? 
Zo ja, wat doe je dan? Meld je dat? En als je dat doet, word je dan ernstig genomen? 
 
Doorbraak: De eerste schooldag
 
‘Het is een ongelofelijk groot privilege om naar school te mogen gaan, vrij en onbevangen open te staan om kennis te vergaren, om later kansen te grijpen,’ zegt Assita Kanko. Ben je het daarmee eens? 
Kanko vindt het een verkeerd signaal van het Oegandese meisje om niet naar school te gaan, maar te spijbelen voor het klimaat. Tegenstanders van klimaatspijbelen stellen dat jongeren zich beter kunnen wapenen tegen al het onheil door net naar school te gaan. Wat denken jullie? 
Waarom is onderwijs voor meisjes zo belangrijk, ook voor het klimaat? 
Overbevolking is een van de grote oorzaken van klimaatopwarming. Hoe meer opgeleid de vrouwen zijn, hoe minder weerloos ze zijn, hoe beter ze zelf kunnen beslissen hoeveel kinderen ze krijgen, hoe gezonder ze leven. Ze kunnen ook met kennis bijdragen aan de vooruitgang.
Als zoveel mogelijk mensen emanciperen, hebben ze een grotere impact op de wereld. Zij kunnen mee beslissen, ook over hun eigen intimiteit. Dankzij een onderwijs zonder segregatie en met ambitie. Waar leerkrachten gerespecteerd en gesteund worden.

Hier vind je het opdrachtenblad als Word-document en als PDF-bestand. 

Hier vind je meer informatie over Media.21

 



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.