De verdoemde jeugd

Er valt niets mee aan te vangen

28 november 2018

Het was groot nieuws: Stijn Meuris die het tijdens een schoolvoorstelling over WOI op zijn heupen kreeg van een tiener die meer interesse toonde voor een smartphone dan voor zijn verhaal. Er vond een incident plaats waarbij de telefoon in kwestie Satelliet Suzy-gewijs door de lucht vloog, de tiener werd buitengezet en de voorstelling afgebroken. Dat werd hem op sociale media nogal kwalijk genomen, en Meuris besloot daarop om geen schoolvoorstellingen meer te geven. Die beslissing kan op begrip rekenen, maar wordt evengoed in vraag gesteld.

Wie niet luisteren wil, moet voelen

“Niets is zo frustrerend als staan tegenover een apathie, een onverschilligheid, een desinteresse, een egoïsme, een degoutante luilekkerheid , een arrogantie van de zelfingenomenheid als die bij de moderne jongelingen,” zegt Lieve Kempen op Doorbraak.be. Kempen is een gepensioneerde onderwijzeres, en spreekt uit ervaring. Jongeren luisteren niet meer omdat wat hen gezegd wordt zonder gevolgen blijft. Zou een klap voor wie niet wil luisteren soms niet beter kunnen zijn?

Ouders met kind in andere tijden (CC BY-NC-ND 2.0) Marjon Kruik

Niet veralgemenen

Michael de Cock is acteur en heeft in zijn leven eveneens al heel wat schoolvoorstellingen gespeeld. Op MO* spreekt hij dus ook uit ervaring. Hij toont begrip voor Stijn Meuris, maar ook voor de leerlingen. Hen wegzetten als van een andere wereld, als jongeren waar niets mee aan te vangen valt, dat vindt De Cock een brug te ver. Bovendien is dat een veralgemenend deuntje dat al eeuwenlang meegaat, maar geheel onwaar is.

(CC BY 2.0) Marco Verch 

Dialoog met kinderen en jongeren

De kunsteducatieve organisatie Mooss vzw heeft op rekto:verso ook begrip voor zowel artiest als publiek, maar erkent dat een schoolvoorstelling, hoewel noodzakelijk, niet evident is. De organisatie pleit ervoor om kinderen en jongeren enerzijds de do’s en don’ts in een theater duidelijk te maken, maar anderzijds ook om naar hen te luisteren

© Mooss

Jongeren maken ook zelf theater

Dat het met de jeugd en theater helemaal niet zo fout loopt, bewijzen vijf Mechelse meisjes met de voorstelling Het verboden dakterras. Op StampMedia leggen ze uit waar het stuk over gaat en hoe ze daarmee de wereld willen veranderen

Artikels en discussiepunten

Doorbraak.beEen klap voor wie niet wil luisteren

‘De enige interesse die de leerling heeft, is om vooral niet uitgedaagd te worden’, zegt mevrouw Kempen. ‘Als een beer in zijn winterslaap. Opgesloten blijven in de meest asociale gezelligheid van zijn eigen lege coconnetje waar maar één wet geldt: ik.’ Heeft ze gelijk? Zijn jullie niet geïnteresseerd? Asociaal? Waarom? Niet? 

Waar zitten jullie ouders? Werken ze hard en hebben ze weinig tijd voor jullie? 

Ouders hebben geen gezag meer. Er zijn geen gevolgen gekoppeld aan wat tegen jullie gezegd wordt. Een klap voor wie niet wil luisteren, zou dat snel oplossen. Wat denken jullie daarvan? Zou een ‘pedagogische tik’ voor jullie kunnen? Vinden jullie dat er wat strenger mag opgetreden worden? 


MO*Stijn Meuris, Joachim en het vliegend mobieltje

Toen Stijn Meuris de telefoon door de lucht keilde en de voorstelling beëindigde, kreeg hij heel wat giftige reacties op sociale media. Dat was de reden voor hem om helemaal te stoppen met de schoolvoorstellingen. Kunnen jullie dat begrijpen? Vinden jullie het ook veiliger om, zoals Michael De Cock het zegt, achter het klavier moedig te zijn? 

Hij heeft er momenteel de tijd niet meer voor, maar mochten ze hem vragen, zou Michael De Cock meteen weer aan schoolvoorstellingen beginnen. Waarom? 
Ik ben dan ook een vurige voorvechter van het verplicht naar theater verleiden, lokken en slepen van jongeren in schoolverband. Want al deze voorbeelden met saillante details wegen niet op tegen alle goeie en positieve ervaringen die ik had met jongeren in theater en die veel bescheidener ogen. Nee, niet in elke schoolvoorstelling worden levens veranderd, maar het gebeurt, en de lijst van voorbeelden met good practice is duizendmaal langer dan de akkefietjes die nu en dan de media halen. De reacties van interesse en desinteresse en alles daartussenin zijn soms zo oprecht dat ze recht naar het hart gaan.
Michael De Cock gruwt van het dedain (wat is dat?) en het gebrek aan vertrouwen dat zowel over jongeren als over leerkrachten wordt verspreid. Wat vindt hij een terugkerende en groeiende tendens? 
Het gemak waarmee oplossingen gesuggereerd worden om het niveau op te krikken! Zo vaak meer ideologisch geïnspireerd dan gesteund op een eerlijke analyse. En als het ook maar één van de stuurlui en politici echt menens is, dan het is het eerste wat ze horen te doen het beroep van leraar opwaarderen en deftig en echt investeren in onderwijs zodat leerkracht, zoals bleek in de media eind augustus, geen knelpuntberoep meer hoeft te zijn. Al de rest is gebazel voor de galerij.

Je merkt dat Michael De Cock er enigszins andere ideeën op nahoudt dan mevrouw Kempen in de tekst op Doorbraak. Wie begrijpen jullie het best? Of, waar gaat jullie voorkeur naar uit? 


rekto:versoWat na de mediastorm over schoolvoorstellingen?

Volgens Amber Vansintjan en Stefaan Vandelacluze van Mooss vzw heeft elke jongere recht op cultuurbeleving. Dat staat zo geschreven in het kinderrechtenverdrag. Kennen jullie het kinderrechtenverdrag? 
Wat zou er volgens Mooss vzw kunnen gebeuren om te voorkomen dat artiesten schoolvoorstellingen zouden schrappen omdat jongeren, maar ook volwassenen, niet het gedrag vertonen dat verwacht wordt? 
Misschien is het boeiend om tijdens het maakproces in dialoog te gaan met kinderen en jongeren om rekening te houden met hoe zij kijken en wat zij willen leren.
Of een betere omkadering als oplossing voor desinteresse in de theaterzaal. Leerlingen voorbereiden op het stuk en hen inleiden in de vorm en thematiek ervan is daar één deel van. Aandacht besteden aan de do’s and don’ts, noem het een gedragscode als je wil, is een ander deel.
Begeleid jongeren in het leggen van een persoonlijke connectie met het theaterstuk – of met alle kunstvormen tout court – en leer hen dat ze niet elk stuk fantastisch moeten vinden om verliefd te kunnen worden op theater. Laat hen proeven van het diverse kunstenlandschap en geef hen de mogelijkheid om hun eigen smaak te ontdekken. Om dat te bereiken moeten jongeren vaak genoeg de kans krijgen om met kunst in contact te komen.

Wat denken jullie daarvan? Hebben jullie nog suggesties om goesting te krijgen in kunst?


StampMedia: Vijf meisjes maken feministisch theater op Mechelse daken



Stijn Meuris is gevallen over het venijn op sociale media. Maar voor de gebruikende tieners zijn sociale media ook niet zonder gevolgen. DeWereldMorgen merkt op dat één uur sociale media al voor slaapproblemen kan zorgen bij tieners.
Volgens StampMedia is het trouwens niet de eerste keer dat Stijn Meuris de wind van voren krijgt van jongeren.



Hier vind je het opdrachtenblad als Word-document en als PDF-bestand. 

Hier vind je meer informatie over Media.21



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.