Genderevenwicht m/v/x

Er wordt (met mondjesmaat) aan gewerkt.

15 oktober 2019

Vrouwen die een indrukwekkende academische carrière hebben, het bestaat. Vrouwen die een succesvol CEO zijn, het bestaat. Mannen die halftijds werken en halftijds het huishouden op zich nemen, het bestaat. Mannen die helemaal niet werken om hun vrouw alle onplooiingskansen te geven, het bestaat. Transgenders in de politiek en de journalistiek, het bestaat. Mensen die niet weten tot welk geslacht ze behoren en dat niet erg vinden, het bestaat. Maar het zijn uitzonderingen. Hoewel er al hard gewerkt is om een genderevenwicht te bereiken, en dat op veel vlakken nog steeds gebeurt, een perfect evenwicht tussen m/v/x is niet meteen voor morgen.

Omdat wij graag weten wat jullie denken over de themadossiers, zodat we waar nodig kunnen aanpassen en verbeteren, vragen we jullie om dit beoordelingsformulier in te vullen. Alvast hartelijk dank!

 

Air Canada heft onderscheid m/v/x op

Althans voor haar passagiers. Of de luchtvaartmaatschappij ook in haar personeelsbeleid geen onderscheid tussen m/v/x maakt, staat niet in het artikel op newsmonkey. Maar passagiers zijn dus allemaal gelijk en worden dan ook begroet met ‘Hallo iedereen’, in de plaats van ‘Dag dames en heren’.

(CC BY-ND 2.0) Roderick Eime

 

Onbewuste vooroordelen

De Vlaamse universiteiten boekten heel wat vooruitgang op het vlak van gendergelijkheid, maar toch, zo schrijft Selma Franssen op Charliemag, zou aan dit tempo een genderevenwicht in academisch personeel pas bereikt worden in 2050. Selma sprak met de Jonge Academie om uit te vinden hoe dat komt, want aan hoogopgeleide vrouwen is er geen gebrek. En wat blijkt? Er bestaat zoiets als een lekkende pijplijn. En die lekken worden veroorzaakt door onbewuste vooroordelen

Project van de Jonge Academie

 

Artikels en discussiepunten

newsmonkey: Air Canada verwelkomt niet langer met ‘dames en heren’ voor gendergelijkheid

Vind je het een goede strategie om gendergelijkheid te bekomen door passagiers niet meer als ‘mevrouw’ of ‘meneer’ te benoemen? Is het een eerste stap, of eerder een slag in het water? 

Charliemag: Gendergelijkheid op de Vlaamse universiteit: “Wij zijn optimistisch, maar vanzelf gebeurt er niets”

Waarom is het voor universiteiten erg dat vrouwen er verdwijnen? 
Onderzoek toont aan dat diversiteit onderzoeksteams sterker maakt. Diverse academische teams blijken meer creatieve en innovatieve oplossingen uit te werken, betere resultaten te behalen en meer geciteerde publicaties te realiseren.
Onbewuste vooroordelen (implicit bias) worden aangehaald als oorzaak van het weinig doorstromen van vrouwen aan universiteiten. Wat zegt kunstwetenschapper Nele Wynants daarover? 
Je moet als wetenschapper goed kunnen samenwerken, maar als puntje bij paaltje komt, ben je elkaars concurrent. Die competitie, gecombineerd met onbewuste vooroordelen ten opzichte van zichzelf en anderen, kan vrouwen soms aan het twijfelen brengen. Ben ik wel goed genoeg? Kan ik deze loopbaan wel combineren met mijn privéleven? We zien dat vrouwen zich minder vaak kandidaat stellen om professor te worden, ook al voldoen ze aan de criteria.
Hoe staat het met jouw onbewuste vooroordelen? Vind je jezelf als m/v/x minder waard omdat je m/v/x bent? En weerspiegelt zich dat in je studiekeuze? Of net helemaal niet? 
Sylvia Wenmackers zegt dat de werkcultuur in de academische wereld verkeerd is. Wat bedoelt ze daarmee? 
“De impliciete norm is dat academisch personeel meer uren werkt dan er in hun contract staat en dat verlof waar men recht op heeft, zoals ouderschapsverlof, niet wordt opgenomen – wat zeker na een bevalling problematisch is. Ook het idee dat deeltijds werken een ‘gebrek aan ambitie’ reflecteert, blijft voortleven. Die werkcultuur kan negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid van medewerkers en weerhoudt sommige getalenteerde onderzoekers ervan een academische job uit te bouwen.”
Welke concrete maatregelen nemen de vijf Vlaamse universiteiten na het ondertekenen van het charter Gender in Academia?
Ze verbinden zich ertoe om vormingen over gender en bias te geven, procedures voor selectie en bevordering te verbeteren, gelijkere vertegenwoordiging in raden en commissies te realiseren, werk te maken van een werkbare werkcultuur en te monitoren welk effect hun inspanningen hebben.

Hier vind je het opdrachtenblad als Word-document en als PDF-bestand. 

Hier vind je meer informatie over Media.21



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.