Home » Aan de slag met Nieuws in de Klas » Online Themadossiers » Geen journalistiek zonder geld

Geen journalistiek zonder geld

Voormalig hoofdredactrice van Charlie Magazine Jozefien Daelemans legt uit

04 maart 2020

* (De verklaring voor de sterretjes vind je hier.)

Het mag misschien verbazen door de overvloed van gratis nieuws op het net, maar journalistiek kost geld. In dit filmpje legt voormalig hoofdredactrice van Charlie Magazine uit waarom dat zo is, en wie of wat voor dat geld zou kunnen zorgen. 

Omdat wij graag weten wat jullie denken over de themadossiers, zodat we waar nodig kunnen aanpassen en verbeteren, vragen we jullie om dit beoordelingsformulier in te vullen. Alvast hartelijk dank!

 

 

Vragen en discussiepunten

Jozefien zegt dat er veel onzichtbaar werk achter de journalistiek schuilt, werk dat verricht wordt door eindredacteurs, journalisten die factchecken, fotografen, iemand die alles op sociale media zet, … . Die mensen moeten correct betaald worden. Heb je daar ooit al bij stilgestaan of over nagedacht? 


There is no such thing as a free lunch (er bestaat niet zoiets als een gratis lunch). Als je niet betaalt voor nieuws, ben je zelf het product. Wat bedoelt Jozefien daarmee? 
Er zijn bedrijven die de gegevens die je achterlaat op het net door te surfen, verzamelen en doorverkopen aan andere bedrijven, zodat die advertenties kunnen maken, al dan niet persoonlijk gericht aan jou. Die bedrijven betalen aan het medium geld om die advertentie te mogen plaatsen. Dat medium haalt zijn geld dus uit commerciële activiteiten. 
Er zijn in Vlaanderen drie grote mediagroepen. Weet je dewelke? 
dpg media (Het Laatste Nieuws, De Morgen, Humo, Story, Dag Allemaal, Nina, tv Familie, VTM, CAZ, Vitaya, Q2, Stevie, …), Mediahuis (Het Nieuwsblad, De Standaard, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, Metro, ATV, Robtv, Nostalgie, …) en Roularta (Knack, Flair, De Zondag, Steps, De Tijd, …). Dat zorgt voor wat ze noemen ‘mediaconcentratie’, wat wil zeggen dat er maar drie grote spelers zijn die het(zelfde) nieuws maken. Maar er zijn zo veel meer stemmen dan die grote spelers. 

Wat vind jij? Moet de overheid journalistiek betalen, en er zo voor zorgen dat ook andere, kleinere spelers een journalistieke stem hebben? Of moeten commerciële bedrijven dat doen? 


Mocht je zelf geld hebben, zou je dan na het bekijken van dit filmpje, betalen voor betrouwbaar nieuws? 



Hier vind je het opdrachtenblad als Word-document en als PDF-bestand. 

Hier vind je meer informatie over Media.21



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.