De Oscars

Is muilpeer van Will Smith veruitwendiging van crisis bij The Academy?

29 maart 2022

** (De verklaring voor de sterretjes vind je hier.)

De muilpeer die Will Smith aan Chris Rock gaf, overschaduwde de prestigieuze Academy awardshow. Wie welke prijs gewonnen had, was bijna van geen tel meer. Maar was Smith echt op zijn kleine teentje getrapt, of was het een zoveelste controverse om de kijkcijfers van de zieltogende prijsuitreiking omhoog te krikken?

Omdat wij graag weten wat jullie denken over de themadossiers, zodat we waar nodig kunnen aanpassen en verbeteren, vragen we jullie om dit beoordelingsformulier in te vullen. Alvast hartelijk dank!

 

Kijkcijfers belangrijker dan film

Renee Henderickx schrijft op StampMedia dat alle grote awardshows minder aantrekkingskracht vertonen voor een groot publiek, maar dat de Oscars wat kijkcijfers betreft de meeste klappen krijgt. De organisatie achter de filmprijzen heeft daarom enkele aanpassingen doorgevoerd, maar daar zijn veel filmliefhebbers dan weer niet zo blij mee. Filmjournalist Robin Broos vreest dat kijkcijfers belangrijker zijn geworden dan de films die bekroond kunnen worden.

(CC BY-NC-ND 2.0) Harold Neal

 

And the Oscar goes to…

… Will Smith. Je zou kunnen denken dat de mep die Chris Rock van Will Smith kreeg een ingestudeerd nummertje was om wat meer aandacht te genereren, maar Geert Verheyen, die de hele show heeft gezien, beweert op newsmonkey dat dat niet het geval was. Het was dus werkelijk een vreemd en ongemakkelijk moment, maar Smith kon later wel gewoon zijn Oscar voor Beste Acteur in de film King Richard in ontvangst nemen. In zijn speech verontschuldigde hij zich ten opzichte van zowat iedereen, behalve tegen Chris Rock.

Will Smith (CC BY-SA 2.0) Gage Skidmore

 

Vragen en discussiepunten

StampMedia: Waarom de Oscars in een existentiële crisis verkeren

Waarom is filmjournalist Robin Broos niet overtuigd van het invoeren van de twee nieuwe categorieën ‘Oscar Fan Favourites’ en ‘Cheer Moment’ die dienen om meer publiek te trekken?
“De wil om het publiek meer te betrekken is puur ingegeven door kijkcijfers. De Oscars waren altijd een manier om samen te vieren wat goede cinema is. Het was een select groepje mensen binnen de sector dat samen mocht beslissen wat de beste film en prestaties van dat jaar waren. Het ging niet over de meest populaire film. Als we dit zouden toepassen op Vlaamse filmprijzen zou jaar na jaar de zoveelste F.C. De Kampioenen-film winnen.”
Wat bedoelt Renee Henderickx als ze schrijft dat de Academy in een existentiële crisis zit?
Het verschil tussen het soort films dat bij de Oscars genomineerd wordt en het soort films dat zalen vult, blijft groot.
Wat suggereert Robin Broos om terug te keren naar de essentie?
“De Oscars zijn een hele industrie geworden waar het centrale thema – de filmsector in de verf zetten –, naar de achtergrond is verdreven. Kijkcijfers, adverteerders en de pers zetten de Academy onder druk. Misschien is het even goed als er geen show zou zijn, als het gewoon een privéavond in Hollywood was met de genomineerden en we achteraf een lijstje kregen met de winnaars. Zelfs ik ben eerder geneigd om de nacht door te slapen (De Oscars worden door het tijdsverschil in België altijd om 2 uur ’s nachts uitgezonden, red.) en de volgende dag een compilatie te bekijken van de hoogtepunten.”

newsmonkey: Will Smith zorgt voor stevige valse noot op de Oscars in een verder erg leuke show, ‘CODA’ verzilvert al zijn nominaties en wordt ook Beste Film

Waarom begon de show op een vreemde manier?
Voor het eerst in de geschiedenis van de awardshow waren er al acht prijzen uitgereikt voor de show begonnen was. De speeches bij de uitreiking van de acht vooraf uitgereikte prijzen waren vooraf opgenomen en de hoogtepunten van de speeches waren in de uitzending gemonteerd, wat de show wel vaart gaf. Maar we blijven het toch vreemde aanpak vinden om sommige winnaars uit sommige categorieën – waar toch ook bijvoorbeeld Editing tussen zat – hun echte gloriemoment waar ze al hun hele carrière lang van dromen zo te minimaliseren.
Waarom vindt Geert Verheyen de excuses van Will Smith tijdens zijn speech maar halfslachtig?
Er stond een man die goed besefte dat hij te ver gegaan was en wist dat hij één van de mooiste momenten in zijn leven verpest had, maar ook bleef verdedigen wat hij gedaan had zonder ooit het woord “geweld” in de mond te nemen.

Wat denk je zelf over heel het gebeuren? Heb je begrip voor Will Smith? Of net helemaal niet? Waarom wel of niet?



Hier vind je het opdrachtenblad als Word-document en als PDF-bestand. 

Hier vind je meer informatie over Media.21



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.