Home » OverToerisme

OverToerisme

In deze les duiken we in de wereld van massatoerisme en de vele gevolgen ervan. Wat gebeurt er als een stad zo populair wordt dat de bewoners er zelf nauwelijks nog kunnen wonen? Hoe verandert toerisme de lokale economie: ontstaan er nieuwe kansen of verdwijnen er juist kleine winkels en betaalbare woningen? Wat betekent het voor het milieu wanneer miljoenen mensen tegelijk dezelfde plekken bezoeken, of wanneer we voor een citytrip het vliegtuig nemen in plaats van de trein? En hoe beleven toeristen zelf hun reis: willen ze de grote bezienswaardigheden afvinken, of zoeken ze juist rust, natuur en contact met locals?

Je leerlingen onderzoeken niet alleen deze vragen, maar ervaren ook zelf het belang van onderhandelen, compromissen sluiten en beslissingen nemen. Ze kruipen in de huid van verschillende belanghebbenden: de burgemeester, lokale bewoners, ondernemers, activisten en toeristen. Deze les laat hen kritisch nadenken over toerisme en de impact ervan op de wereld én op hun eigen rol als toerist.

Dit dossier bevat een uitgebreid aanbod aan methodieken, maar je hoeft niet alles te doorlopen – je kan er ook enkele uitkiezen.

Bekijk ook de andere Opiniedossiers.

Wat komt aan bod?

Les 1

Les 2

Aan welke doelstellingen werk je? 
  • De leerlingen handelen in een groep op een respectvolle manier, met aandacht voor de verschillende meningen en standpunten.
    (Vlaamse onderwijsdoel 2de graad: 05.01 – Sociaal‑relationele vaardigheden in interactie met anderen)
  • De leerlingen analyseren hoe massatoerisme de identiteit en leefbaarheid van steden beïnvloedt. (Vlaamse onderwijsdoel 3de graad:: 07.02 – Identiteit en maatschappelijke context)
  • De leerlingen illustreren hoe persoonlijke en maatschappelijke contexten (zoals toerist versus inwoner, economische belangen, media-invloeden) een invloed hebben op de manier waarop mensen naar stedelijke ruimte kijken.
    (Vlaamse onderwijsdoel 2de graad: 09.09 – Invloed van persoonlijke en maatschappelijke context op ruimtelijke beeldvorming)
  • De leerlingen lichten toe hoe verschillende vormen van diversiteit (cultureel, economisch, sociaal) zowel verrijkend als uitdagend zijn voor het samenleven in een stad onder druk van toerisme. (Vlaamse onderwijsdoel 2de graad: 07.03 – Diversiteit als verrijking en uitdaging voor het samenleven)
  • De leerlingen brengen de belangen van verschillende stakeholders in kaart en verwoorden hoe deze belangen met elkaar botsen of elkaar versterken. (Vlaamse onderwijsdoel 3de graad:: 07.03 – Diversiteit als verrijking en uitdaging)
  • De leerlingen nemen doelgericht deel aan een simulatie (raadszitting) waarin ze standpunten van stakeholders verdedigen en tot consensus proberen te komen. (Vlaamse onderwijsdoel 3de graad:: 03.04 – Mondelinge interactie en argumentatie)
    (Vlaamse onderwijsdoel 3de graad: 07.04 – Constructieve dialoog over maatschappelijke thema’s)
  • De leerlingen ontwikkelen een kritische houding tegenover hun eigen gedrag als toerist en reflecteren over hun verantwoordelijkheid in een globale context. (Vlaamse onderwijsdoel 3de graad: 07.01 – Democratische rechtsstaat en burgerverantwoordelijkheid)
  • De leerlingen kunnen maatschappelijke scenario’s (zoals stad in crisis) analyseren en inschatten op basis van impact en haalbaarheid van oplossingen.
  • De leerlingen ontwikkelen een toekomstgerichte visie op duurzaam toerisme, en formuleren maatregelen voor een leefbare stad.

Zo gebruik je het 

Dit heb je nodig



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.