Genderrollen onder de loep
Sinds de lancering van de Netflix-minireeks Adolescence is er veel te doen over de invloed van sociale media, de manosphere en online rolmodellen zoals Andrew Tate. Hoe beïnvloeden zij jongeren? Welke ideeën over mannelijkheid en vrouwelijkheid leven er online? En hoe denken jouw leerlingen hier eigenlijk over? Misschien leeft Tate in jouw klas – of juist helemaal niet. Hoe dan ook, tijd om het gesprek open te breken over gender.
Met het Opiniedossier “Genderrollen onder de loep” gaan we verder dan alleen toxische mannelijkheid. We willen het hebben over gender: een persoonlijk en belangrijk onderwerp dat raakt aan hoe we onszelf en anderen zien in de samenleving. Het roept vragen op over hoe verwachtingen en normen ons beïnvloeden: de ideeën die we meekrijgen over wat het betekent om een jongen, een meisje, geen van beide of allebei te zijn.
Deze les geeft leerlingen de ruimte om na te denken over genderrollen, hoe deze tot stand komen en welke impact ze hebben op ons dagelijks leven. Leerlingen denken na over hoe ze zelf naar gender kijken en hoe ze die rollen zouden willen zien. Samen verkennen jullie verschillende aspecten van gender, zoals stereotypering, maatschappelijke verwachtingen, persoonlijke ervaringen en welke bewegingen er anno 2025 zijn.
Dit is een opiniedossier dat een gevoelig thema aankaart en mogelijks emoties oproept (zoals frustratie, onzekerheid, weerstand). Bekijk als leerkracht best op voorhand even of dit thema geschikt is voor jouw leerlingen.
Dit dossier bevat een uitgebreid aanbod aan methodieken, maar je hoeft niet alles te doorlopen – je kan er ook enkele uitkiezen.
Bekijk ook de andere Opiniedossiers. |
Wat komt aan bod?
Les 1
- Introductie: Leerlingen maken kennis met genderrollen en delen eerste indrukken via klassikale vragen.
- Discussie: In groepjes bespreken leerlingen voorbeelden van genderrollen in hun dagelijks leven.
- Gender-Stereotype Bingo: Leerlingen ontdekken stereotypes via een interactieve bingo en bespreken de herkenning.
- Explainer-video: Samen bekijken en bespreken van de video ‘Van Incel tot Tradwife’.
Les 2
- Mediabronnen: In groepjes analyseren leerlingen mediabronnen over genderrollen.
- Moodboard: Leerlingen maken een moodboard over hun beleving van gender.
- Meningenstorm: Leerlingen delen hun mening over stellingen rond genderrollen.
- De leerlingen verdiepen zich in het concept genderrollen en reflecteren op hun invloed in het dagelijks leven.
- De leerlingen leren kritisch na te denken over maatschappelijke normen en stereotypen. (Onderwijs doel vlaanderen 07.02)
- De leerlingen denken kritisch na over genderrollen en genderstereotypering een uitdaging kunnen zijn voor de maatschappij. (Onderwijs doel vlaanderen 07.03)
- De leerlingen verkennen hoe ze genderrollen kunnen weergeven door middel van een moodboard.
- De leerlingen ontwikkelen empathie en respect voor verschillende perspectieven en ervaringen (Onderwijsdoel Vlaanderen 05.01).
- De leerlingen leren informatie uit verschillende bronnen kritisch te verwerken (Onderwijsdoel Vlaanderen 13.04).
- De leerlingen formuleren hun mening over maatschappelijke vraagstukken, zoals genderrollen, en gaan beargumenteerd in dialoog (Onderwijsdoel Vlaanderen 07.04).
Zo gebruik je het
- Download hieronder de lesvoorbereiding en de nodige bijlagen.
- Print of projecteer de opgegeven mediabronnen. De leerlingen moeten ook zelf de bronnen raadplegen, dus een laptop (individueel of per groepje) is noodzakelijk. Je hoeft niet alle mediabronnen te gebruiken:
-
StampMedia – Van Incel tot Tradwife: Genderrollen onder de Loep
-
De Standaard – Zijn jongens echt conservatiever dan meisjes?
-
VRT NWS – Gender is een verkiezingsthema geworden: hoe denken de verschillende partijen erover?
-
De Correspondent – Waarom werd gender het doelwit van rechts?
-
De Correspondent – De man heeft het zwaar, echt waar. Wie neemt zijn problemen serieus?
-
Knack – Factcheck: ‘Vrouwen zijn minder geïnteresseerd in politiek
- HLN – Trans actrice en ‘Euphoria’-ster Hunter Schafer geschokt wanneer ze ‘man’ op paspoort ziet staan: “Direct gevolg van Trump-regering”
-
- Duur: ongeveer 1 lesuur per onderdeel
- Doelgroep: tweede en derde graad secundair onderwijs
Dit heb je nodig
- Lesvoorbereiding
- Bijlage
- Print bijlage 1 (bingo-kaart) en bijlage 4 (de box) af voor de leerlingen
- Laptop/tablet (individueel of per groepje)
- Pennen