Taal en Beeld in de media
In deze les duiken we in de kracht van taal en beeld in de media. Nieuws speelt een grote rol in hoe we de wereld begrijpen en bekijken, maar hoe een verhaal wordt gebracht, kan onze kijk sterk beïnvloeden. We onderzoeken hoe journalisten, maar ook jijzelf of jouw leerlingen met woordkeuzes en beeldtaal een verhaal kunnen vertellen.
In de eerste les kruip je met de leerlingen zelf in de rol van journalist. Door nieuwsberichten vanuit verschillende invalshoeken te schrijven, ontdekken ze hoe nuance, sensatie en clickbait ons mediagebruik kleuren. In de tweede les verdiep je je met de leerlingen in beeldtaal. Leer samen kijken en beelden analyseren. Tot slot maken de leerlingen zelf een beeld rond een thema dat hen raakt, en reflecteren ze op de impact ervan.
Dit dossier bevat een uitgebreid aanbod aan methodieken, maar je hoeft niet alles te doorlopen – je kan er ook enkele uitkiezen.
Bekijk ook de andere Opiniedossiers. |
Wat komt aan bod?
Les 1
- Jij en jouw nieuws: de leerlingen maken kennis met de basisprincipes van de journalistieke deontologie.
- Taal maakt het verschil: media analyseren: de leerlingen vergelijken hoe verschillende media hetzelfde nieuws brengen en letten op woordkeuzes en beeldtaal.
- Breaking News: de leerlingen schrijven een artikel vanuit verschillende invalshoeken en analyseren deze.
Les 2
- In beeld: diepgaand analyseren: De leerlingen leren nauwkeurig en beschrijvend kijken naar beelden.
- Beelden zijn niet neutraal: De leerlingen kunnen aan de hand van een beeld analyseren en kritisch reflecteren op de betrouwbaarheid en impact van beelden.
- Maak je eigen beeld: De leerlingen creëren zelf een beeld rond een maatschappelijk thema.
- De leerlingen verdiepen zich in het concept van taal en beeld in de media.
- De leerlingen onderzoeken relevante informatie in teksten en mediabronnen en kunnen deze selecteren en interpreteren. (Vlaamse onderwijsdoel: 03.02)
- De leerlingen lichten de mediatisering van de samenleving toe. (Vlaamse onderwijsdoel: 15.03.04)
- De leerlingen leren bewust kijken naar beelden en verwoorden wat ze zien, voelen en denken, met oog voor de keuzes die gemaakt zijn in beeldvorming en de invloed daarvan op interpretatie.
- De leerlingen begrijpen de rol van journalisten in de samenleving en de ethische aspecten van nieuwsverslaggeving.
- De leerlingen reflecteren over media-effecten vanuit het principe van ‘agency’ van het publiek. (Vlaamse onderwijsdoel: 15.03.01)
- De leerlingen herkennen hoe herhaalde mediabeelden en -taal hun eigen denken en beeldvorming kunnen beïnvloeden.
- De leerlingen kunnen hun mening formuleren over journalistieke keuzes in nieuwsberichten en die onderbouwen met argumenten.
- De leerlingen creëren nieuwsberichten met verschillende invalshoeken en begrijpen hoe framing de interpretatie van informatie beïnvloedt.
- De leerlingen gebruiken beeldtaal om zelf een visuele boodschap over te brengen rond een actueel thema en reflecteren op hoe hun beeld door anderen wordt geïnterpreteerd.
Zo gebruik je het
- Download hieronder de lesvoorbereiding en de nodige bijlagen.
- Print of projecteer de opgegeven mediabronnen. De leerlingen moeten ook zelf de bronnen raadplegen, dus een laptop (individueel of per groepje) is noodzakelijk. Je hoeft niet alle mediabronnen te gebruiken:
-
De telegraaf – LIVE | Israël en Hezbollah bevestigen: ’Nasrallah gedood bij aanval Beiroet’
-
Al Jazeera – Hezbollah bevestigt dat Israël leider Hassan Nasrallah heeft gedood
-
De standaard: Begrafenis Nasrallah broodnodige blijk van machtsvertoon voor Hezbollah
-
VRT – NWS – Waarom heeft VRT NWS de namen van de Reuzegommers niet genoemd?
-
VRT NWS: Pauzeknop of ambitieus? Vlaams regeerakkoord blaast warm en koud over klimaat
-
PVDA – Een alternatief sociaal klimaatbeleid in vijf voorstellen
- Duur: ongeveer 1 lesuur per onderdeel
- Doelgroep: tweede en derde graad secundair onderwijs
Dit heb je nodig
- Lesvoorbereiding
- Woorden en Beelden in de media_bijlage 1, 2 & 3
- Bijlage 4
- Bijlage 5
- Laptop/tablet (individueel of per groepje)