Home » Taal en Beeld in de media

Taal en Beeld in de media

In deze les duiken we in de kracht van taal en beeld in de media. Nieuws speelt een grote rol in hoe we de wereld begrijpen en bekijken, maar hoe een verhaal wordt gebracht, kan onze kijk sterk beïnvloeden. We onderzoeken hoe journalisten, maar ook jijzelf of jouw leerlingen met woordkeuzes en beeldtaal een verhaal kunnen vertellen. 

In de eerste les kruip je met de leerlingen zelf in de rol van journalist. Door nieuwsberichten vanuit verschillende invalshoeken te schrijven, ontdekken ze hoe nuance, sensatie en clickbait ons mediagebruik kleuren. In de tweede les verdiep je je met de leerlingen in beeldtaal. Leer samen kijken en beelden analyseren. Tot slot maken de leerlingen zelf een beeld rond een thema dat hen raakt, en reflecteren ze op de impact ervan.

Dit dossier bevat een uitgebreid aanbod aan methodieken, maar je hoeft niet alles te doorlopen – je kan er ook enkele uitkiezen.

Bekijk ook de andere Opiniedossiers.

Wat komt aan bod?

Les 1

Les 2

Aan welke doelstellingen werk je? 
  • De leerlingen verdiepen zich in het concept van taal en beeld in de media.
  • De leerlingen onderzoeken relevante informatie in teksten en mediabronnen en kunnen deze selecteren en interpreteren. (Vlaamse onderwijsdoel: 03.02)
  • De leerlingen lichten de mediatisering van de samenleving toe. (Vlaamse onderwijsdoel: 15.03.04)
  • De leerlingen leren bewust kijken naar beelden en verwoorden wat ze zien, voelen en denken, met oog voor de keuzes die gemaakt zijn in beeldvorming en de invloed daarvan op interpretatie.
  • De leerlingen begrijpen de rol van journalisten in de samenleving en de ethische aspecten van nieuwsverslaggeving.
  • De leerlingen reflecteren over media-effecten vanuit het principe van ‘agency’ van het publiek. (Vlaamse onderwijsdoel: 15.03.01)
  • De leerlingen herkennen hoe herhaalde mediabeelden en -taal hun eigen denken en beeldvorming kunnen beïnvloeden.
  • De leerlingen kunnen hun mening formuleren over journalistieke keuzes in nieuwsberichten en die onderbouwen met argumenten.
  • De leerlingen creëren nieuwsberichten met verschillende invalshoeken en begrijpen hoe framing de interpretatie van informatie beïnvloedt.
  • De leerlingen gebruiken beeldtaal om zelf een visuele boodschap over te brengen rond een actueel thema en reflecteren op hoe hun beeld door anderen wordt geïnterpreteerd.

Zo gebruik je het 

Dit heb je nodig



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.