Terugblik: Nieuws in de Klas dagen
Eind september vonden onze Nieuws in de Klas dagen plaats. Drie dagen werden leerkrachten ondergedompeld in de wondere wereld van nieuws. Heel wat lezingen en workshops stonden op het programma.
Kon je er niet bij zijn? Dan kan je de lezingen hier herbekijken. In de loop van de week vullen we deze pagina verder aan.
Fake news en de rol van leerkrachten – Clio Janssens
Onze jongeren worstelen met het herkennen van fake nieuws. Als we hen vragen van wie ze hulp verwachten om hun kennis over fake nieuws te verbeteren en om fake nieuws te leren ontmaskeren, wijzen ze naar leerkrachten en ouders. In deze lezing bespreekt Clio de onderzoeksresultaten en gaat ze in op enkele praktische tips die leerkrachten zelf kunnen toepassen en kunnen meenemen naar de klas: hoe kan je nieuws checken, hoe herken je fake nieuws en wat zijn bruikbare bronnen en tools om fake nieuws te slim af te zijn?
Wat is fake news? – Ike Picone
In deze sessie zal Ike Picone, docent media en journalistiek aan de VUB, ingaan op de 6 manieren waarop jongeren – maar iedereen eigenlijk – online bespeeld kunnen worden met fake nieuws, foutieve informatie en polariserende haatspraak. Hij doet dit aan de hand van de slechtnieuws app van Drog.nl, een handige tool die leerkrachten nadien ook samen met studenten kunnen gebruiken. Hij licht daarbij verschillende aandachtspunten toe aan de hand van vele voorbeelden en geeft concrete tips mee om je te wapenen tegen desinformatie.
N(i)et echt!, mediawijsheid in tijden van fake news – Jan De Maeyer
Vanuit het eenvoudig denkkader (data-informatie-kennis-wijsheid) kan men leerlingen bewust maken van hoe misleidende informatie kan ontstaan. Wat is betrouwbaar en wat niet? Hoe kunnen we in de dagelijkse stroom van informatie het betrouwbare onderscheiden van het misleidende (waaronder fake news en propaganda bijvoorbeeld). In deze lezing zullen meerdere cruciale vaardigheden en inzichten worden bijgebracht. Deze mediawijsheid kan in vele lessen worden geïntegreerd, zowel in taallessen maar ook in wetenschappelijke en technische lessen.
Niet neutraal, wel journalistiek. Kan dat? – Gie Goris
De juiste vragen stellen, dat is de korte samenvatting van de journalistieke opdracht. Het is tegelijk vanzelfsprekend en aartsmoeilijk, en het wordt op applaus onthaald behalve als die vervelende vragen aan het applaudisserende deel van het publiek gesteld worden. Daarom heeft goede journalistiek behoefte aan een dikke buffer tussen haar werk en de eigenaren of andere stakeholders. Niet omdat journalisten het altijd beter weten –het is tenslotte geen priesterlijke kaste- of omdat ze tegelijk opdrachtgever, uitvoerder en evaluator kunnen zijn, maar omdat niets menselijks ons vreemd is. De beste intenties bij redacties, eigenaars, lezers en andere betrokkenen komen onder druk als het water aan de lippen staat of wanneer fouten of tekorten aan het licht (dreigen te) komen. Op dat moment moet een redactie kunnen terugvallen op een duidelijke opdracht en een even duidelijk afsprakenkader.
Wat doet VRT richting onderwijs? En hoe maken ze nieuws op maat van jongeren? – Fran Devriese
VRT en VRT NWS nemen meer en meer initiatief richting onderwijs. Fran De Vriese, verantwoordelijke Onderwijs VRT NWS, geeft een overzicht van de programma’s en initiatieven die interessant zijn voor leerkrachten. Welke lesmateriaal is er? Waar kan je het vinden? VRT NWS wil ook graag van leerkrachten zelf horen aan welk lesmateriaal ze nood hebben.