Persbericht: "Wanneer jongeren in aanraking komen met nieuws is dat eerder uit verveling of op aanraden van anderen".
Van ‘nieuwswijze omnivoor’ tot ‘toevallige nieuwspassant’. Deze ochtend ontdekten de leerlingen van het 4de middelbaar van de GO! Atheneum Unesco in Koekelberg samen met de Vlaams Minister van Media welk type nieuwsgebruiker ze zijn. De test werd ontwikkeld in het kader van Nieuws in de Klas en is gebaseerd op de cijfers van Apestaartjaren 2018. De test moet leerkrachten en leerlingen bewust maken van nieuwe vormen van nieuwsconsumptie.
Sociale media voornaamste nieuwsbron
Al voor de zevende keer peilde het Apestaartjarenonderzoek van Mediawijs, Mediaraven en imec-MICT-UGent naar het mediagebruik, -bezit en -gedrag van kinderen en jongeren. Ook het nieuwsgebruik van 12- tot 18-jarigen kwam aan bod. Vlaamse jongeren consumeren het nieuws wekelijks vooral via sociale media, televisie en radio. Hiermee blijft de top drie van nieuwskanalen ongewijzigd t.o.v. 2016. Bovendien blijft ruim de helft van de jongeren (57,1%) zelfs dagelijks op de hoogte van de recente nieuwsfeiten via sociale media. Opvallend is dat ook 1 op de 2 jongeren wekelijks in contact komt met nieuws via persoonlijke en groepsberichten in apps als WhatsApp of Facebook Messenger.
“In de huidige samenleving waar alles meer digitaal is, is het belangrijk dat jongeren kritisch en bewust leren omgaan met online informatie en nieuws.” aldus Minister van Media Sven Gatz. “Daarom zet de Vlaamse overheid samen met de nieuwsmedia en educatieve partners zoals Mediawijs in op nieuws- en informatiegeletterdheid. We maakten twee jaar geleden een shift van Kranten in de Klas naar Nieuws in de Klas. We leren leerkrachten en leerlingen kennismaken met het brede aanbod aan papieren en digitale kranten, magazines, onafhankelijke nieuwswebsites en dit jaar ook met een selectie beeldmateriaal van o.a. de VRT dat VIAA op Het Archief voor Onderwijs ter beschikking stelt.”
Leerkrachten cruciaal
Scholieren zien sociale media als een waardevolle nieuwsbron en een verrijking van hun nieuwsdieet. En dat nieuwsdieet kan je letterlijk nemen. Jongeren volgen in vergelijking met het vorige Apestaartjarenonderzoek minder het nieuws. Geen enkel nieuwsonderwerp kan hen ook echt boeien. Voor cultuur, sport, criminaliteit en nieuws over beroemdheden is er nog interesse, maar maatschappelijke kwesties en politiek nieuws boeit hen duidelijk minder.
Vlaamse minister van Media Sven Gatz ziet dan ook een cruciale rol voor leerkrachten weggelegd.
“Leerkrachten moeten jongeren inspireren en motiveren om het nieuws te volgen. Nieuws in de Klas kan hierbij helpen. Het hele schooljaar door kunnen leerkrachten aan de slag met actuele items om hun lessen te verrijken. Op die manier brengen ze het nieuws niet alleen binnen, maar leren ze kinderen en jongeren hier ook kritisch en bewust mee omgaan.”
Nieuws in de Klas in een nieuw jasje
Vlaamse minister van Media, Mediawijs, Vlaamse Nieuwsmedia, WE MEDIA, Media.21, VRT en VIAA slaan de handen in elkaar voor het project ‘Nieuws in de Klas’. De Vlaamse Minister van Media Sven Gatz trekt voor het project 1.044.000 euro uit. 10.000 euro meer dan vorig jaar voor extra promotie van het project.
Nieuws in de Klas is ondertussen al aan zijn 16de editie toe en elk jaar blijft de vraag groot. Vorig schooljaar bereikten we 6892 klassen, dat is goed voor een bereik van van zo’n 155.850 leerlingen in Vlaanderen en Brussel. En dat waren ongeveer 1000 klassen extra t.o.v. schooljaar 2016-2017. Hoewel we elk jaar meer klassen bereiken, willen we dit schooljaar extra inzetten op het bereiken van nieuwe scholen en andere doelgroepen.
Werken aan nieuws- en informatiegeletterdheid bij jongeren is belangrijk en met Nieuws in de Klas zetten we hier op verschillende manieren op in. Vanaf dit schooljaar is er ook nieuwe website. Leerkrachten vinden er kant en klaar lesmateriaal, themadossiers, audiovisuele content en kunnen er ook kranten en magazines aanvragen. Met andere woorden: een tornado aan nieuws, maar dan netjes gebundeld in één pakket. Tot op de drempel van het klaslokaal van elke leerkracht vanaf derde graad lager onderwijs.
Leerkrachten kunnen vanaf vandaag aan de slag met het uitgebreide aanbod van Nieuws in de Klas en vanaf 3 oktober een aanvraag indienen voor papieren kranten en magazines.
Het deelonderzoek Apestaartjaren 2018 over Jongeren en nieuws kan je hier terugvinden.