Minister Dalle maakt 1 miljoen euro vrij voor ‘Nieuws in de klas’
De Vlaamse Regering maakt 1 miljoen euro vrij om het project “Nieuws in de klas” te ondersteunen. Het project moet leerlingen van het lager en secundair onderwijs in Vlaanderen en Brussel meer vertrouwd maken met de mediasector en de actualiteit. In het schooljaar 2019-2020 wordt er extra gefocust op digitale nieuwsbronnen. Ook het gebruik van smartphones in de klas wordt verkend: “Meer dan ooit is ons medialandschap in transitie: het is internationaler maar ook digitaler. In een wereld van sociale media en fake news is het belangrijk onze jongeren ook op het vlak van media voldoende kritisch en wendbaar te maken;” aldus Benjamin Dalle, Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media.
Samengevat:
- “Nieuws in de klas” wil jongeren meer vertrouwd maken met de actualiteit en de diverse mediakanalen;
- Het project heeft een groot bereik: 1 op 5 leerlingen in het middelbaar onderwijs neemt deel aan het project, 1 op 3 leerlingen in het 5e en 6e leerjaar;
Het project “Nieuws in de klas” werd in het schooljaar 2003-2004 geïntroduceerd als ‘Kranten in de klas’. In het schooljaar 2016-2017 werd de scope het project verbreed en omgedoopt en uitgebreid tot ‘Nieuws in de Klas’ (NiK). Sindsdien ligt de focus niet enkel op papieren kranten, maar ook op digitaal nieuws. Het project is ondertussen een vaste waarde geworden in het Vlaams onderwijs: 1 op de 5 jongeren neemt in het middelbaar onderwijs deel aan het project. In het vijfde en zesde leerjaar van het lager onderwijs is dat zelfs 1 op 3 leerlingen.
Voor het schooljaar 2019-2020 maakt de Vlaamse regering opnieuw 1 miljoen euro projectsubsidies vrij. Het project wil leerlingen ertoe aanzetten om de actualiteit beter te volgen, de taalvaardigheid aan te scherpen en leerlingen vertrouwd te maken met het medialandschap. Dit aan de hand van allerlei nieuwsbronnen: zowel gedrukte kranten en tijdschriften als digitale bronnen. Zo wordt de informatiegeletterdheid van de leerlingen verbeterd maar krijgen de jongeren ook meer voeling met de actualiteit en de maatschappij.
In de praktijk krijgen klassen de mogelijkheid om papieren nieuwspakketten te bestellen. Daarnaast worden leerkrachten aangemoedigd om tijdens hun lessen digitale nieuwsbronnen te consulteren. Ze worden hierin ondersteund via aangepast lesmateriaal, themapakketten en hapklare digitale themadossiers. Aanvullend is er de Nieuwsquiz waarbij leerlingen hun kennis van de actualiteit kunnen testen. De KrantenMaker doen leerlingen aan nieuwscreatie door zelf een krant te maken.
Vlaams Minister van Brussel, Jeugd en Media, Benjamin Dalle, vindt het project cruciaal om de mediageletterdheid bij onze jongeren te versterken “We moeten leerlingen vormen tot kritische en goed geïnformeerde burgers. De maatschappij verandert sneller dan ooit. Jongeren worden geconfronteerd op sociale media met fake news: het is belangrijk dat ze binnen zo’n context het belang kennen van de kwaliteitsmedia,” aldus Dalle. “Ik ben ervan overtuigd dat we in de toekomst nog meer moeten inzetten op de digitale geletterdheid van onze jongeren. Ons medialandschap is in volle transitie, het is essentieel dat we de jongeren meenemen in die verandering.”
Het project is een samenwerking tussen Mediawijs, Vlaamse Nieuwsmedia, WE MEDIA, Media.21, VRT NWS en VIAA. Scholen kunnen deelnemen aan het project via de website www.nieuwsindeklas.be. In de loop van de komende weken komt er een grootschalige promotiecampagne om het project bekend te maken bij de scholen.