Bloed voor batterijen: de Democratische Republiek Congo
Dit dossier gaat over de conflictsituatie in de Democratische Republiek Congo (DRC). Leerlingen leren hoe het delven van zeldzame grondstoffen een belangrijke rol spelen in het conflict én in de globale wereldeconomie en hoe dit ook een vorm van neokolonialisme is. Het dossier behandelt de historische context van kolonisatie, de uitbuiting van natuurlijke rijkdommen en de gevolgen hiervan, zoals gewelddadige conflicten, mensenrechtenschendingen en moderne slavernij.
Door middel van mediabronnen, discussies en casussen analyseren leerlingen de verschillende actoren (rebellengroepen, multinationals, regeringen, consumenten) en hun verantwoordelijkheid. Het dossier laat leerlingen nadenken over ethische dilemma’s en mogelijke oplossingen.
Dit dossier bevat een uitgebreid aanbod aan methodieken, maar je hoeft niet alles te doorlopen – je kan er ook enkele uitkiezen.
| Bekijk ook de andere Opiniedossiers. |
Wat komt aan bod?
Les 1
- Geschiedenis: de leerlingen bekijken en bespreken de geschiedenis van de DRC.
- Mediabronnen onderzoeken: de leerlingen onderzoeken (gedeeltelijk) de mediabronnen en halen daar conclusies uit.
Les 2
- Meningenstorm: de leerlingen reageren op stellingen over de verantwoordelijkheid van de situatie in de DRC.
- Ethische dilemma’s: de leerlingen maken een ethische beslissing bij een casus.
- De leerlingen begrijpen het concept neokolonialisme en de rol van grondstoffen uit de DRC in de wereldeconomie.
- De leerlingen begrijpen wat de rol van België is en de democratische rechten van een onafhankelijke DRC. (Onderwijsdoel Vlaanderen 07.01, 08.03)
- De leerlingen analyseren de verantwoordelijkheid van verschillende actoren in de exploitatie van grondstoffen in de DRC.
- De leerlingen formuleren en onderbouwen een mening over ethische dilemma’s rond neokolonialisme.
- De leerlingen gaan respectvol in discussie en luisteren naar verschillende perspectieven (Onderwijsdoel Vlaanderen 05.01).
- De leerlingen verwerken en analyseren informatie uit diverse mediabronnen (Onderwijsdoel Vlaanderen 13.04).
- De leerlingen leggen verbanden tussen de koloniale geschiedenis en hedendaagse machtsverhoudingen.
- De leerlingen reflecteren op de impact van hun consumptiegedrag op mondiale productieketens.
Zo gebruik je het
- Download hieronder de lesvoorbereiding en de nodige bijlagen.
- Print of projecteer de opgegeven mediabronnen. De leerlingen moeten ook zelf de bronnen raadplegen, dus een laptop (individueel of per groepje) is noodzakelijk. Je hoeft niet alle mediabronnen te gebruiken:
- De Standaard – Congo’s onrust
- Amnesty International – Democratische Republiek Congo: strijdende partijen moeten bescherming van burgers voorop stellen
-
Knack – Conflict in Zuid-Kivu dwingt 850.000 mensen te vluchten
-
StampMedia – (Opinie) Van verontwaardiging naar verantwoordelijkheid: circulair begint bij Congo
-
De Volkskrant – ‘Moderne slavernij is allereerst een economische misdaad’
-
NOS jeugdjournaal – Grote onrust in het Afrikaanse land Congo: wat is er aan de hand?
-
Dutch IT Channel – Apple: leveranciers opgedragen geen mineralen uit Congo en Rwanda te gebruiken
-
De Standaard – Oorlog in Congo: waarom zijn we zo lief voor Rwanda?
-
MO* Opinie – ‘Kagame gebruikt het WK wielrennen als sportswashing machine’
- Duur: ongeveer 1 lesuur per onderdeel
- Doelgroep: tweede en derde graad secundair onderwijs
Dit heb je nodig
- Lesvoorbereiding
- Bijlage (Print bijlage 4 af voor de leerlingen)
- Een laptop per leerling of per groepje
Zie je een fout of onjuistheid, heb je opmerkingen/vragen over dit dossier, of heb jij een goed idee voor een volgend thema? Mail ons gerust op savannah@stampmedia.be. We horen het graag!










