Aan de slag met de Opiniedossiers
Met de opiniedossiers van Nieuws in de Klas en StampMedia kan je in de klas op een verdiepende manier aan de slag met onderwerpen uit de (brede) actualiteit. De jongeren van StampMedia worden betrokken bij het tot stand komen van de dossiers en dienen als inspiratiebron. Wat houdt hen bezig, wat vinden zij relevant, waar zouden ze meer over willen weten?
Wat komt aan bod?
Elk dossier licht een thema uit dat nauw verbonden is met de leefwereld van jongeren en/of actueel is: van politiek tot klimaat en duurzaamheid, gezondheid, technologie, noem maar op.
Elk dossier bestaat uit minstens drie mediabronnen, waarmee de klas aan de slag gaat. Op die manier willen we jongeren stimuleren om
- zich te verdiepen zich in verschillende onderwerpen
- hun eigen mening te vormen of hun bestaande mening te herzien
- bezig te zijn met de actualiteit
- actief deel te nemen aan maatschappelijke discussies
De mediabronnen kunnen artikels, video’s, audiofragmenten zijn van gekende nieuwsmedia (zoals Vrt, DS, De Morgen, HLN, …) of een stuk gemaakt door StampMedia zelf. Door gebruik te maken van verschillende mediabronnen (sociale media, televisie, radio, kranten, …) in de lessen, ontwikkelen jongeren een breder perspectief en scherpen ze hun kritische denkvaardigheden aan. Het helpt hen om diepgaander nieuws te begrijpen en te analyseren.
Zo gebruik je het
Elk dossier bevat een lesvoorbereiding waar je als leerkracht direct mee aan de slag kan.
Er zijn telkens 2 lesdelen: een algemene werkvorm die het brede thema kadert (duur: 1 lesuur) en een verdiepende methodiek (duur 1 lesuur).
De les begint doorgaans met een opwarmoefening die speels is en aansluit bij het thema. Die oefening verbindt het onderwerp met de voorkennis van de jongeren, waardoor de relevantie van het thema duidelijk wordt en hun betrokkenheid vergroot.
Door actieve betrokkenheid, groepswerk en discussies worden vaardigheden zoals kritisch denken, communicatie, empathie en samenwerking gestimuleerd. Dat bereidt jongeren voor op een verantwoordelijke deelname aan de samenleving.
Aan het einde van de les reflecteren de jongeren op wat ze hebben geleerd. Ze bespreken de uitkomsten van de opdrachten en hoe hun perspectieven mogelijk zijn veranderd of versterkt.
De dossiers zijn bedoeld voor leerlingen van de 2de en 3de graad van het secundair onderwijs.
Dit heb je nodig
Elk opiniedossier bestaat uit twee delen :
- Een lesvoorbereiding
- verschillende bijlagen die je kan downloaden.
Voor workshops van StampMedia: neem een kijkje op de site.