Home » Aan de slag met Nieuws in de Klas » Opiniedossiers » Aan de slag met de Opiniedossiers

Aan de slag met de Opiniedossiers

Met de opiniedossiers van Nieuws in de Klas en StampMedia kan je in de klas op een verdiepende manier aan de slag met onderwerpen uit de (brede) actualiteit. De jongeren van StampMedia worden betrokken bij het tot stand komen van de dossiers en dienen als inspiratiebron. Wat houdt hen bezig, wat vinden zij relevant, waar zouden ze meer over willen weten?

Wat komt aan bod?

Elk dossier licht een thema uit dat nauw verbonden is met de leefwereld van jongeren en/of actueel is: van politiek tot klimaat en duurzaamheid, gezondheid, technologie, noem maar op. 

Elk dossier bestaat uit minstens drie mediabronnen, waarmee de klas aan de slag gaat. Op die manier willen we jongeren stimuleren om

De mediabronnen kunnen artikels, video’s, audiofragmenten zijn van gekende nieuwsmedia (zoals Vrt, DS, De Morgen, HLN, …) of een stuk gemaakt door StampMedia zelf. Door gebruik te maken van verschillende mediabronnen (sociale media, televisie, radio, kranten, …) in de lessen, ontwikkelen jongeren een breder perspectief en scherpen ze hun kritische denkvaardigheden aan. Het helpt hen om diepgaander nieuws te begrijpen en te analyseren.

Zo gebruik je het 

Elk dossier bevat een lesvoorbereiding waar je als leerkracht direct mee aan de slag kan. 

Er zijn telkens 2 lesdelen: een algemene werkvorm die het brede thema kadert (duur: 1 lesuur) en een verdiepende methodiek (duur 1 lesuur).

Opwarmoefening

De les begint doorgaans met een opwarmoefening die speels is en aansluit bij het thema. Die oefening verbindt het onderwerp met de voorkennis van de jongeren, waardoor de relevantie van het thema duidelijk wordt en hun betrokkenheid vergroot.

Werkvormen en diepgang 
Ze zullen elke les opdrachten moeten maken om hun eigen visie te onderzoeken en te spiegelen aan de meningen van anderen, zoals opiniemakers en klasgenoten. Dat proces helpt hen om hun eigen mening te vormen, te herzien en beter te onderbouwen. De opdrachten verschillen telkens van vorm.
Betrokkenheid en kritisch Denken

Door actieve betrokkenheid, groepswerk en discussies worden vaardigheden zoals kritisch denken, communicatie, empathie en samenwerking gestimuleerd. Dat bereidt jongeren voor op een verantwoordelijke deelname aan de samenleving.

Conclusie en reflectie 

Aan het einde van de les reflecteren de jongeren op wat ze hebben geleerd. Ze bespreken de uitkomsten van de opdrachten en hoe hun perspectieven mogelijk zijn veranderd of versterkt.

De dossiers zijn bedoeld voor leerlingen van de 2de en 3de graad van het secundair onderwijs.

Dit heb je nodig

Elk opiniedossier bestaat uit twee delen :

Voor workshops van StampMedia: neem een kijkje op de site.



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.