#ikredlevens-campagne van de Vlaamse overheid moedigt verantwoord gedrag rond coronavirus aan
De Vlaamse overheid kondigde zonet haar nieuwe #ikredlevens-campagne aan. Via drie belangrijke ‘checks’ wil de campagne mensen sensibiliseren en motiveren om goede gewoontes aan te nemen die mee bijdragen tot de inperking van de verspreiding van het coronavirus.
Levens redden was nog nooit zo eenvoudig. Door simpelweg thuis te blijven en enkele belangrijke basisregels in ach te nemen, kan iedereen – groot of klein, jong of oud – het verschil maken. Om de bevolking duidelijk in te lichten over de richtlijnen die vanuit de overheid worden gecommuniceerd en te motiveren deze correct op te volgen, lanceert de Vlaamse overheid een nieuwe campagne: #ikredlevens. Iedereen kan helpen levens redden. Daarvoor moet je gewoon drie regels volgen:
- Ik blijf thuis en was regelmatig mijn handen
- Ik hou met ouderen alleen digitaal of telefonisch contact
- Ik hou 1,5 meter afstand als ik echt buiten moet zijn.
De Vlaamse overheid krijgt voor deze campagne de steun van alle Vlaamse mediapartners en zal de boodschap breed verspreiden via televisie en radio, maar ook online, op sociale media en meer. Ook alle Vlaamse ministers zetten hun schouders onder de actie. Vlaams Minister-President Jan Jambon licht toe:
“In tijden van crisis is correcte informatie essentieel, de media spelen hierin een centrale rol. Als Vlaamse overheid roepen we de komende dagen, weken en maanden op tot burgerzin. Iedereen heeft een verantwoordelijkheid: als iedereen de richtlijnen strikt en correct naleeft dan kunnen we samen deze crisis het hoofd bieden en kunnen we het Coronavirus verslaan. Die boodschap willen we als Vlaamse overheid, transparant en in nauwe samenwerking met het crisiscentrum, de komende dagen tot bij elke Vlaming: jong of oud krijgen. Iedereen kan vandaag levens redden. De boodschap is duidelijk: doe de check check check. We zien onze kwaliteitsvolle Vlaamse media hierin als echte partners.”
Daarnaast zullen ook BV’s mensen aanmoedigen tot het wassen van de handen, fysiek contact met ouderen te vermijden en een afstand te houden van 1,5m indien men echt buiten moet zijn. Gezichten van de campagne zijn Elodie Ouedraogo, Dieter Coppens en An Lemmens. Zij moedigen aan om de ‘check-check-check’ te doen – want alleen als iedereen deze drie regels volgt, kan de verspreiding van het coronavirus ingeperkt worden.
Het doel van de campagne is tot slot niet enkel om mensen op te roepen tot verantwoord gedrag, maar ook om de Vlaamse media extra steun te geven. Benjamin Dalle, Vlaams minister van Media:
“Onze journalisten en media staan vandaag mee in de frontlinie van de oorlog tegen het Coronavirus. Ze brengen de klok rond kwaliteitsvolle duiding en nieuws omtrent de verspreiding van het virus. Daarnaast hebben tal van zenders, kranten en magazines hun programmatie omgegooid om mee een stem te geven aan de vele initiatieven in Vlaanderen en Brussel of om vragen van kijkers en lezers te beantwoorden. Krantensites halen informatieve stukken van achter de paywall en stellen ze beschikbaar voor iedereen, televisiezenders stellen extra reeksen en programma’s open voor alle kijkers. Toch hebben ze het financieel ook moeilijk, ook zij worden geconfronteerd met zieken en geannuleerde campagnes. Met deze investering willen we hen ook financieel een duwtje geven.”
Deze campagne start op 26 maart en loopt tot XXX.
Meer informatie op www.info-coronavirus.be of bel 0800 14 689.