Home » Aan de slag met Nieuws in de Klas » Lesmateriaal » Publi Ville – Lespakket Reclamewijsheid (basisonderwijs)

Publi Ville - Lespakket Reclamewijsheid (basisonderwijs)

Reclame is alomtegenwoordig in de leefwereld van kinderen. Ze zien niet langer enkel reclame op TV, in kranten en magazines of in het straatbeeld, maar ook steeds meer online wanneer ze een game spelen of filmpjes op YouTube bekijken. Reclamemakers zijn echte kraks in het bedenken van nieuwe en originele manieren om de (jonge) consument te bereiken.

Nieuwe reclamevormen

Nieuwe reclamevormen werken op een andere manier dan traditionele vormen. Enerzijds wordt reclame steeds meer verstopt in de gewone media-inhoud (bv. de personages van Thuis die opvallend veel Tönissteiner drinken), daar waar een klassiek 30-seconden spotje bijvoorbeeld wel duidelijk afgebakend is van een TV-programma. Anderzijds zijn nieuwe reclamevormen vaak interactief en leuk. Zo ga je in games steeds meer zelf aan de slag met merken. Denk maar aan een racespel waar je zelf het merk van je auto kan kiezen. Door deze kenmerken zijn nieuwe reclamevormen veelal moeilijk te herkennen, voor volwassenen, maar zeker ook voor kinderen en jongeren. Dit belemmert bijgevolg het kritisch denken over reclame, aangezien het herkennen ervan hiervoor een cruciale voorwaarde is.

Speldoos Publi Ville

Om kinderen bewust te maken van de nieuwe trends in het reclamelandschap, werd in het kader van het AdLit-project (Advertising Literacy) Publi Ville ontwikkeld voor het 4de en 5de leerjaar van het basisonderwijs.

Kort uitgelegd bestaat Publi Ville uit twee grote delen. Eerst wordt de klas verdeeld in vijf hoekjes die de leerlingen in groepjes verkennen. In het Skatepark maken de leerlingen bijvoorbeeld spelenderwijs kennis met de verschillende manieren waarop reclame in games geïntegreerd wordt en in het hoekje Thuis leren ze bijvoorbeeld over reclame op televisie, waaronder product placement, en de verschillende reclamevormen die ze op YouTube kunnen tegenkomen. Na dit hoekenwerk, volgt er een klassikale bespreking waarbij het belangrijkste uit elk hoekje nog eens kort herhaald wordt.

Praktisch



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.