Iedereen Journalist

StampMedia creëerde in opdracht van Mediawijs, het Kenniscentrum Mediawijsheid, in kader van Nieuws in de klas enkele how to movies waarin 6 journalisten van kranten, radio, tv, online, magazine aan het woord zijn over hun vak. Daarnaast wordt telkens ook een theoretisch kader gegeven. Aan de hand van verschillende video’s, vragen en opdrachten ontdekken jongeren de rol van journalisten, hoe nieuws gemaakt wordt en nog veel meer.

> Ontdek de tool Iedereen Journalist via www.iedereenjournalist.mediawijs.be

Wat?

Iedereen Journalist bestaat uit vier onderdelen en een reflectiehoofdstuk. Elk onderdeel bestaat uit een theoretisch filmpje waarin Prof. Baldwin Van Gorp (KULeuven) meer inzicht geeft over de algemene principes van nieuws en een prakijkfilmpje waarin zes journalisten je meenemen in de wondere wereld van het nieuws. Ze leggen uit wat journalistiek voor hen betekent, wat de voor- en nadelen zijn van een medium en hoe een bepaald nieuwsfeit tot stand gekomen is. Daarnaast zijn er telkens ook discussievragen en een aantal opdrachten opgenomen.

De thema’s die aan bod komen zijn

  1. Wat is journalistiek?
    In dit filmpje krijg je meer inzicht in het communicatieproces en meer bepaald hoe journalistiek een vorm is van communicatie. Daarnaast ontdek je ook wat volgens de 6 journalisten hun rol is als journalist.
     
  2. De verschillende dragers
    De leerlingen ontdekken verschillende nieuwsdragers: krant, televisie, magazine, tijdschrift en online. Er wordt een korte historische geschiedenis gegeven en de kenmerken van de verschillende dragers. Daarnaast vertellen de journalisten in een elevator pitch wat volgens hen de belangrijkste kenmerken zijn van het medium waarvoor ze werken.
     
  3. Nieuwsgaring
    Hoe bepaalt een journalist wat nieuws is? En hoe komt hij tot al deze informatie? In dit hoofdstuk worden de verschillende criteria waarom iets nieuwswaardig is, geduid. Maar ook de begrippen gatekeeper en gatewatcher komen aan bod. Nadien vertellen de journalisten het verhaal achter een nieuwsitem. Hoe kwamen zij aan het nieuws en wat moeten ze daarvoor allemaal doen.  
     
  4. Van informatie naar nieuws
    Hoe komt een nieuwsuitzending of een krantenartikel nu tot stand? Hoe ziet een dag van een journalist eruit? Stap mee in de voetsporen van de 6 journalisten en ontdek aan de hand van verschillende videodagboeken hoe een doordeweekse dag er voor hen uitziet.

> Ontdek de tool Iedereen Journalist via www.iedereenjournalist.mediawijs.be



Aanmelden

Meld je aan om een week lang gratis kranten en magazines in de klas te ontvangen of om de status van je bestelling te volgen.

Heb je nog geen account? Dan moet je eerst registreren.

Let op: De themadossiers en het lesmateriaal op de website van Nieuws in de Klas kan je zo gebruiken.

 

Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord herstellen

Vul je e-mailadres in. We sturen je een mail met instructies om je wachtwoord te wijzigen.

 

Aanmelden

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Nieuws in de Klas gebruikt deze informatie enkel om je op de hoogte te brengen van activiteiten, weetjes en trends uit de sector en van onze organisatie. Vink hieronder 'nieuwsberichten' aan als je op de hoogte wil blijven:

Je kan op elk moment jouw gegevens verwijderen door op de link 'Abonnement opzeggen' te klikken onderaan elke e-mail die je van ons ontvangt, of te mailen naar info@nieuwsindeklas.be. Bezoek onze website voor meer informatie over onze privacyverklaring. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie zal worden overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van MailChimp.